The 12 Dogs of Christmas II – 12 Dogs of Christmas: Great Puppy Rescue (2012)

Regie: Kieth Merrill | 102 minuten | komedie, familie | Acteurs: Sean Patrick Flanery, D.B. Sweeney, Danielle Chuchran, Alli Simpson, Sabrina Andrus, Alexis Baigue, Heather Beers, Carlos A. Cabarcas, Erica Cox, Darren Ewing, Michael Flynn, James Gaisford, K. Danor Gerald, Reuben Holdaway, Skyler Homan, Ronn Lucas, Kassidy Lyons, David Mamata, Anthony Dennison Masters, Joey Miyashima, Kapri Monet, Alisha Mullally

Na de toch al niet zo succesvolle kerstformulefilm ‘The 12 Dogs of Christmas’ (2004) was het concept (wat oorspronkelijk alleen uit een parodie op het bekende kerstliedje bestond) nog niet genoeg uitgemolken en leek voor de producenten de vraag naar een sequel gerechtvaardigd. In ‘The 12 Dogs of Christmas II: The Great Puppy Rescue’ maken we hernieuwd kennis met de protagonist uit het eerste deel, Emma O’Conner, dit keer gespeeld door de knappe Danielle Chuchran. We spreken over 1937. Emma is op weg naar Doverville, het stadje waarvan ze de koers in de eerste kerstfilm zo handig wist te wijzigen. Emma zorgde er in die film voor dat honden niet langer verboden werden. Aanleiding voor haar terugkeer is een niet zo vrolijke: de begrafenis van Mikeys moeder, eigenaresse van een hondenopvangcentrum, met wie Emma bevriend raakte. Door een ontspoorde vrachttrein lijkt Emma de begrafenis niet te halen, maar wanneer ze uit de trein stapt, komt er al snel iemand aanrijden die haar niet alleen een lift geeft, maar ook precies weet wie ze is en wat ze komt doen.

Dit personage, Zoe (een aardig acterende Heather Beers), vormt meteen de grootste complicatie in het scenario van ‘The 12 Dogs of Christmas II: The Great Puppy Rescue’. Bij elk probleem wat Emma op haar pad tegenkomt, en dat zijn er nogal wat, levert Zoe een maatwerkoplossing. Niet alleen is ze helderziend – altijd handig als je dingen kwijt bent – ook heeft ze dankzij haar vorige carrière als zangeres/actrice een uitgebreid netwerk, waarop ze in geval van nood makkelijk terug kan vallen. Leegstaand theater vereist? Even flirten met een oude kennis, die altijd al een oogje op haar had en bingo, geregeld! Beroemd persoon nodig? Wacht even, Bing Crosby (gespeeld door Alexis Baigue, nauwelijks een look-a-like) is zo opgetrommeld! Eigenlijk is er voor Emma, die in feite de heldin van het verhaal zou moeten vormen, niet veel meer te doen. Ja, haar knappe koppie zorgt er weliswaar voor dat de jongens van het basketbalteam met gemak over te halen zijn ook mee te doen aan de muzikale uitvoering op kerstavond – de heuse climax van de film, maar echt ter zake doet haar inbreng in het geheel niet. Er zijn gewoonweg te veel personages en te veel complicaties in de film, wat het onoverzichtelijk en ongeloofwaardig maakt. Van hondsdolheid wordt geswitcht naar een hypotheekachterstand, en van een auto-ongeluk komen we in een brand terecht en de inzet is het leven van een paar honden met wie je nauwelijks een band krijgt omdat ze niet zo vaak in beeld zijn. Rare keuze voor een als hondenfilm geafficheerde rolprent.

Wat ook stoort is dat ‘The 12 Dogs of Christmas II’ zich weliswaar afspeelt in de jaren dertig van de vorige eeuw, maar dat er niet heel veel uitgebreid onderzoek is gedaan naar de gebruiken van toen en dat dus alleen blijkt uit de auto’s en de kleding (wat belachelijk veel kleding kan Emma kwijt in die kleine koffer trouwens!). Zo zien we Emma met wat meiden als redelijk hip geklede cheerleaders het basketbalteam aanmoedigen (wat in die tijd écht nog niet gebruikelijk was). Dat Mikey en zijn moeder – die niet bepaald goed in de slappe was zitten – een auto bezitten in die tijd lijkt ook onwaarschijnlijk. Als klap op de vuurpijl bevat het sluitstuk – het muzikale ’12 Dogs of Christmas’ een stukje onvervalste rap. Wie voor een gezellige familiemiddag op zoek is naar een sentimentele kerstfilm met honden in de hoofdrol moet echt verder snuffelen. Van ‘The 12 Dogs of Christmas II: The Great Puppy Rescue’ lusten de honden geen brood.

‘The 12 Dogs of Christmas II’ verschijnt vrijdag 11 oktober 2013 op DVD.