The Bling Ring (2013)

Regie: Sofia Coppola | 90 minuten | misdaad, drama | Acteurs: Katie Chang, Israel Broussard, Emma Watson, Claire Julien, Taissa Farmiga, Georgia Rock, Leslie Mann, Carlos Miranda, Gavin Rossdale, Stacy Edwards, G. Mac Brown, Marc Coppola, Janet Song, Annie Fitgerald, Lorenzo Hunt, Timothy Starks, Rich Ceraulo, Joe Nieves, Nelson Rockford, Doug DeBeech, Erin Daniels, Patricia Lentz, Michelle Alegria, Stacey Turner, Brian Gattas

“Let’s go to Paris,” stelt één van de verveelde tieners aan haar vriendengroepje voor alsof het een vriendin van hen betreft. De Paris in kwestie is echter de steenrijke Hilton-erfgename (ook bekend van diverse realityshows en geflopte films), die er geen idee van heeft dat de groep al meerdere malen een leuke avond in haar huis heeft gehad, en tijdens deze bezoekjes de nodige ‘souvenirs’ voor henzelf hebben uitgezocht.

‘The Bling Ring’ is een film gebaseerd op ware gebeurtenissen. Tussen oktober 2008 en augustus 2009 braken jongeren uit Los Angeles in bij diverse film– en realitysterren, waaronder Orlando Bloom, Lindsay Lohan en Audrina Patridge. Journaliste en schrijfster Nancy Joe Sales interviewde de groep (die als snel door verslaggevers tot ‘Bling Ring’ en ‘Burglar Bunch’ werd gedoopt) voor het tijdschrift ‘Vanity Fair’. Ook schreef Sales een boek over deze jonge scholieren met een overmatige interesse voor de ‘bling’ en andere bezittingen van Amerikaanse bekendheden. ‘Lost in Translation’ regisseuse Sofia Coppola las Sales’ artikel, raakte geïntrigeerd en besloot dat het verhaal een goede verfilming (‘The Bling Ring’ werd in 2011 al verfilmd door de Amerikaanse televisiezender Lifetime) waard was.

Coppola heeft ervoor gekozen in haar reconstructie van de gebeurtenissen de focus te leggen op Marc (Israel Broussard), de enige jongen uit de Bling Ring. Tijdens zijn eerste dag op een nieuwe school raakt de onzekere puber bevriend met Rebecca (Katie Chang), een kruimeldief met een voorliefde voor mode en (reality)sterren. Samen met vriendin Chloe (Claire Julien), de zusjes Nicki (Emma Watson), Sam (Taissa Farminga) en Emily (Georgia Rock) leiden de vrienden een semi-glamoureus bestaan: ze gaan uit in de hipste clubs, zien bekendheden ‘in het echt’ en proberen zelf in het wereldje een voet tussen de deur te krijgen. Al hun belevenissen en foto’s worden vanzelfsprekend op Facebook gedeeld. Alles om een imago te creëren en gezien te worden.

Rebecca bedenkt echter al gauw dat het dragen (en verkopen) van de kleding en sieraden van Hollywoodsterren ook een manier om dichter bij de roem en rijkdom te komen. Ze maakt van Marc haar partner in crime, en al gauw worden de twee tijdens hun strooptochten bijgestaan door de rest van hun vriendenkring. De criminele activiteiten gaan van kwaad tot erger, en de jongeren worden roekelozer.

‘The Bling Ring’ doet enigszins aan als een lange aflevering van een realityprogramma, waarin we een selectief kijkje in het leven van de materialistische, narcistische jongeren krijgen. Coppola heeft er namelijk voor gekozen bepaalde shots te laten lijken op webcambeelden, en ook de Facebookpagina’s van de ‘Bling Ring’ in beeld te brengen, hetgeen het geheel een zekere authenticiteit meegeeft. Ook worden de scènes afgewisseld met beeldmateriaal van diverse sterren aan wie de groepsleden zich spiegelen. Ook de vele inbraakscènes gaan niet vervelen, aangezien deze allemaal op heel diverse wijze gefilmd worden.

De film heeft een leuke mix van zowel subtiele, gelaagde personages (Chang en Broussard) als bijna karikaturale karakters (Watson met bijna vlekkeloos Amerikaans accent, Leslie Mann in de rol van haar moeder). Coppola brengt op geraffineerde wijze de verschillende motieven van de bendeleden om te stelen in beeld, en laat het effect van de huidige celebritycultuur en social media zien zonder belerend te worden.

Al met al is ‘The Bling Ring’ een interessante film met een verfrissend onderwerp. Gaat dat zien!

Loes van Iperen

Bioscooprelease: 1 augustus 2013