The Huntsman: Winter’s War (2016)

Regie: Cedric Nicolas-Troyan | 113 minuten | actie, avontuur, drama, fantasie | Acteurs: Chris Hemsworth, Charlize Theron, Jessica Chastain, Emily Blunt, Nick Frost, Rob Brydon, Sheridan Smith, Alexandra Roach, Sope Dirisu, Sam Hazeldine, Sam Claflin, Sophie Cookson, Conrad Khan, Niamh Walter, Nana Agyeman-Bediako, Amelia Crouch, Fred Tatasciore, Ralph Ineson, Lynne Wilmot, Colin Morgan, Robert Portal, Robert Wilfort, David Mumeni

De real-life verfilming van het sprookje ‘Snow White and the Huntsman’ deed het in 2012 zo behoorlijk aan de box office, dat besloten werd een sequel uit te brengen. Er deden zich echter nogal wat obstakels voor. Kristen Stewart, die in de film de rol van Sneeuwwitje voor haar rekening nam, zou aanvankelijk ook in het vervolg de hoofdrol spelen. Maar toen aan het licht kwam dat ze een affaire had met de (toen nog getrouwde) regisseur van de film, Rupert Sanders, werd Stewart aan de kant gezet. Overigens heeft Universal nooit naar buiten gebracht wat de werkelijke reden is dat ze niet verder wilden met Stewart, maar ingewijden weten wel beter. Meerdere alternatieven werden overwogen tot men tot de conclusie kwam dat de tweede film uit de reeks moest draaien om The Huntsman (Chris Hemsworth) en dat het geen sequel maar een prequel moest worden. Daarmee waren nog niet alle geschillen opgelost. Charlize Theron, die in ‘Snow White and the Huntsman’ de boosaardige Queen Ravenna speelt, ontdekte via de roemruchte computerhacks bij Sony dat ze beduidend minder betaald zou krijgen dan Hemsworth en weigerde vervolgens te tekenen, zolang haar niet hetzelfde salaris werd geboden als haar mannelijke tegenspeler (ruim tien miljoen dollar). En boze tongen beweren dat de derde ster van de film, Jessica Chastain, alleen meedeed omdat ze contractueel verplicht was de film te maken (in het kader van een deal rond het eveneens door Universal uitgebrachte ‘Crimson Peak’ (2015), een rol die heel wat hoger op haar verlanglijstje stond).

Een hoop rompslomp in de aanloop naar een productie is meestal geen goed teken. Dat zien we ook maar weer eens bij ‘The Huntsman: Winter’s War’ (2015), dat eigenlijk zowel een prequel als een sequel is. Omdat Stewart niet te zien is (een stand-in zien we in een flits van achteren), moest er een beetje om het personage heen gebouwd worden. En dus begint de film met een achtergrondverhaaltje over de Huntsman, die eigenlijk Eric heet. Als klein jongetje wordt hij door de troepen van ijskoningin Freya (Emily Blunt) gerekruteerd. Freya, de zus van Ravenna, was niet altijd zo’n kille tante. Ze raakte diep teleurgesteld in de liefde, toen de reeds getrouwde edelman op wie zij verliefd werd haar in de steek liet en hun pasgeboren kind om het leven bracht. Sindsdien moet ze niks meer hebben van de liefde. Het drama wakkerde magische krachten in haar los en ze trok zich terug naar de noordelijke gebieden om daar met harde hand te regeren en jeugdige troepen klaar te stomen voor haar volgende expansieproject. Eén gebod wordt er van meet af aan in gedrild: heb niet lief. Maar Eric, die zich ontpopt als Freya’s beste strijder, wordt tóch verliefd, op Sara (Jessica Chastain), een andere meesterkrijger uit het topleger van de ijskoningin. Zodra Freya hoort van hun liefde, maakt ze er meteen korte metten mee: Sara wordt gedood en ogenschijnlijk Eric ook, maar die overleeft het. Dan maken we een sprong van zeven jaar vooruit (dus om het verhaal van Sneeuwwitje heen). The Huntsman (inmiddels wordt hij geen Eric meer genoemd) wordt erop uitgestuurd om de spiegel van Ravenna – die door Sneeuwwitje verslagen is – op te sporen. Hij krijgt daarbij hulp van vier dwergen (Nick Frost, Rob Brydon, Sheridan Smith en Alexandra Roach). Samen moeten ze voorkomen dat het kleinood in verkeerde handen valt.

Scenarioschrijvers Evan Spiliotopoulos, Craig Mazin en Evan Daugherty hebben flink moeten mixen en husselen om het verhaal een beetje ‘body’ te geven. In het oorspronkelijke sprookje ‘Sneeuwwitje’ van de gebroeders Grimm is de jager een personage van niks. Niet dat hij nu meer diepgang heeft, maar zijn verhaal heeft wat meer aanknopingspunten gekregen doordat er elementen uit ‘De sneeuwkoningin’, het klassieke sprookje van Hans Christian Andersen waar ook de immens populaire Disneyfilm ‘Frozen’ (2013) op gebaseerd is, aan zijn toegevoegd. Het blijft echter verhaaltechnisch allemaal wat knip- en plakwerk; rommelig, onaf en bij elkaar geraapt en met een motto – liefde overwint alles – dat niet alleen cliché is maar ook nog eens tot vervelens toe herhaald wordt. Gelukkig heeft ‘The Huntsman’ op visueel gebied wél het nodige te bieden. De Franse regisseur Cedric Nicolas-Troyan was bij ‘Snow White and the Huntsman’ nog verantwoordelijk voor de visuele effecten en heeft daar dus een scherp oog voor. Dat zien we zeker terug in de film, met name in de momenten dat de magie van de zussen Ravenna en Freya tentoon wordt gespreid.

Op papier kent de film een cast om u tegen te zeggen, maar in de praktijk vallen Hemsworth, Chastain en Blunt toch wat tegen. Gelukkig spat Theron van het doek in de spaarzame scènes die ze heeft en alleen daarom al is ze die tien miljoen dollar aan salaris meer dan waard! Ook het dwergencollectief is op dreef; het gekissebis tussen Brydon en Frost aan de ene kant en Smith en Roach aan de andere is bij vlagen zo grappig dat het bijna jammer is dat het nevenpersonages zijn en geen hoofdrolspelers. De visuele hoogstandjes, Theron en de hilarische dwergen houden deze in feite compleet overbodige vervolgfilm ternauwernood overeind.

Bioscooprelease: 7 april 2016
DVD- en blu-ray-release: 24 augustus 2016