The Lone Ranger (2013)

Regie: Gore Verbinski | 149 minuten | actie, avontuur, western | Acteurs: Johnny Depp, Armie Hammer, William Fichtner, Tom Wilkinson, Ruth Wilson, Helena Bonham Carter, James Badge Dale, Bryant Prince, Barry Pepper, Mason Cook, JD Cullum, Saginaw Grant, Harry Treadaway, James Frain, Joaquín Cosio, Damon Herriman, Matt O’Leary, W. Earl Brown, Timothy V. Murphy, Gil Birmingham, Damon Carney

Veel (jonge) mensen zal de naam ‘The Lone Ranger’ misschien niet al te veel zeggen, maar vroeger was dit wel degelijk een grote naam. Wat begon in 1933 met een radioshow door een lokaal radiostation in Detroit, groeide door de jaren heen uit tot een zeer succesvolle show die uiteindelijk bijna 3000 episodes op zijn naam kreeg. Dit succes kreeg tussen 1949 en 1957 een vervolg met een even zo succesvolle tv-serie en daarnaast verschenen er ook stripboeken over ‘The Lone Ranger’, een gemaskerde, voormalige ordebewaker. Onder het motto ‘beter laat dan nooit’ komt Disney nu ruim vijftig jaar nadat er eerder twee verfilmingen in respectievelijk 1956 en 1958 verschenen, met haar eigen, 250 miljoen dollar kostende, verfilming van ‘The Lone Ranger’.

Zoals het hoort bij een verfilming van ‘The Lone Ranger’, speelt het verhaal zich in het wilde westen af. Het opent met een zeer spectaculaire en compleet over the top treinrit, die qua chaos ook gelijk de toon voor de rest van de film zet. In deze lange openingsscène maken we kennis met de hoofdpersonen. John Reid (Armie Hammer), een man die recht en wet hoog in het vaandel heeft, moet voorkomen dat de gevaarlijke crimineel Butch Cavendish (William Fichter) die op de trein als gevangene meereist, weet te ontsnappen. Hierbij krijgt hij hulp van de indiaan Tonto (Johnny Depp), die eveneens als gevangene op de trein zit maar zo zijn eigen redenen heeft om met Butch af te rekenen. Wanneer de stofwolken zijn opgetrokken is Butch ontsnapt en ontstaat een lange zoektocht waarbij Tonto en John samen op jacht gaan naar deze overtreder van de wet.

Het is echter meer dat het tweetal met elkaar opgescheept zit dan dat ze vrijwillig samen ten strijde trekken. Het zijn vooral qua gedrag op zijn zachtst gezegd ook nogal tegenpolen. De nuchtere John is netjes is opgevoed en houdt zich strak aan de regels van de wet, terwijl Tonto volgens zijn eigen regels leeft en gelooft in het lot en de goden. Nu steekt John, die uiteindelijk toegroeit naar zijn voorbestemde lot van Lone Ranger, sowieso een beetje schril af tegenover Tonto. Johnny Depp kan natuurlijk als geen ander vreemde, excentrieke personages neerzetten en zijn Tonto past wat dat betreft prima in het rijtje van Jack Sparrow en Willy Wonka, om maar een paar van zijn vele soortgelijke rollen te noemen. Het zal menig fan van de cartoons echter niet lekker zitten dat de hoofdrol helemaal niet door ‘The Lone Ranger’ wordt opgeëist maar dat het Johnny Depp is die met deze eer gaat strijken.

De film zelf doet eigenlijk precies wat je van een Disneyproduktie gecombineerd met een typisch Depp-karakter in de hoofdrol kan verwachten. Zo zit de film vol met  doldwaze actie, met het meest in het oog springend de treinachtervolgingen, die eigenlijk de kop en de staart van de film vormen. Overigens richten de hoofdpersonen wel erg vaak een pistool op elkaar zonder de trekker over te halen. Het verdere verhaal, dat door een oude Tonto middels flashbacks verteld wordt, stelt echter nogal teleur. Hoewel de jacht op de, overigens niet al te spetterende, slechterik Butch Cavendish, zeker vermakelijk is, probeert de film meer dan dit te zijn. ‘The Lone Ranger’ is er echter helemaal niet het type film naar om uiterst serieuze thema’s als de uitroeiing van de indianen (een beetje in de stijl van ‘The Last Samurai’) te behandelen. Ook de geschiedenis van Tonto heeft weinig om het lijf. Tevens laat het een groot aantal vragen, zoals bijvoorbeeld hoe Tonto vroeg in de film uit de gevangenis ontsnapt, onbeantwoord.

‘The Lone Ranger’ is dan ook niet meer dan vermakelijke chaos geworden is. Met zijn wel heel lange speelduur van 2,5 uur is het niet vreemd dat ‘The Lone Ranger’ op veel momenten nogal uitgerekt aanvoelt. Het is zeker amusant en tovert bij tijd en wijlen een brede glimlach op je gezicht, maar tegelijkertijd is de combinatie tussen uitzinnige actie en een serieus verhaal niet goed getroffen. Wanneer de stofwolken zijn opgetrokken kan de conclusie niet anders zijn dan dat ‘The Lone Ranger’ zeker niet een slechte film is, maar zeker gezien het enorme budget wel een redelijk teleurstellende.

Martijn Scheepers

Bioscooprelease: 8 augustus 2013
VOD-release: 11 december 2013