The Nutty Professor (1996)

Regie: Tom Shadyac | 95 minuten | komedie, romantiek, science fiction | Acteurs: Eddie Murphy, Jada Pinkett Smith, James Coburn, Larry Miller, Dave Chappelle, John Ales, Jamal Mixon, Nichole McAuley, Hamilton von Watts

Zouden we allemaal niet eens een drankje willen drinken waardoor we binnen enkele seconden de overtollige kilo’s kwijtraken? In ‘The Nutty Professor’ wordt deze wens werkelijkheid voor de onzekere, met overgewicht kampende professor Sherman Klump (Eddie Murphy) nadat hij zo’n drankje uitvindt! Deze film is een remake van de originele film die stamt uit 1963, waarin de rol van de professor wordt vertolkt door Jerry Lewis. Het principe van het verhaal is in grote lijnen hetzelfde, op een belangrijk verschil na. In de originele film is de professor namelijk niet dik. Deze verandering in de nieuwe ‘The Nutty Professor’ doet de deur open voor veel ‘dikke mensen-grappen’. Veel van die grappen zijn goed in de film verwerkt. Hoewel het niet louter om hoogwaardige grappen gaat mag dat mag de pret niet bederven.

Eddie Murphy neemt, naast de hoofdrol van professor Sherman Klump, nog zes andere rollen voor zijn rekening, waaronder die van Buddy Love en enkele familieleden van Sherman. Hij is daarmee de belangrijkste aantrekkingskracht van de film. De verschillende rollen worden met verve neergezet en je hebt eigenlijk nooit door dat je elke keer naar dezelfde acteur zit te kijken. Vooral het extreme verschil in karakter tussen de zeer kalme en vriendelijke Sherman Klump en de arrogante testosterontrein Buddy Love wordt leuk gespeeld. Murphy laat zijn kwaliteiten als acteur duidelijk zien door elk personage op een verschillende manier neer te zetten. Ook de make-up draagt hier aan bij; hij is meestal onherkenbaar opgemaakt. Het is dus begrijpelijk dat de film hiervoor een Oscar heeft gekregen.

Een van de leukere scenes van de film is die van het etentje van Carla Purty met de familie Klump die bijna in zijn geheel gespeeld wordt door Murphy. Het tempo van de platvloerse doch zeer amusante grappen ligt hier zeer hoog en de grappen zijn erg aanstekelijk.

De rol die voor de romantiek moet zorgen is die van de vrouwelijke collega van de professor, Carla Purty (Jada Pinket Smith). Haar personage is eigenlijk ondergeschikt aan de rollen van Murphy, en weinig memorabel. Hetzelfde geldt eigenlijk ook voor de meeste andere rollen in de film. Dit is in ‘The Nutty Professor’ niet zo erg want het draait eigenlijk allemaal om Eddie Murphy.

‘The Nutty Professor’ is een grappige, eenvoudig te verteren film, waarin Eddy Murphy in meerdere gedaantes de show steelt. Het verhaal is simpel en heeft een bekend moraal van ‘wees altijd jezelf’. De grappen zijn niet enorm origineel, maar desondanks toch vermakelijk. En dat is waar deze komedie goed in slaagt: voor anderhalf uur goed simpel vermaak zorgen.

Redactie Cinemagazine

Bioscooprelease: 17 oktober 1996