The Odd Sound Out (2013)

Regie: Idamaria Schouwandreasen, Pernille Sihm | 6 minuten | animatie, korte film, komedie

Als de geluiden die bij jou en je leven horen te zien waren, hoe zouden deze er dan uitzien en zich gedragen? De jonge Deense regisseuse, animator en illustratrice Pernille Sihm geeft in haar zes minuten durende afstudeerfilmpje voor The Animation Workshop op fantasievolle wijze een visuele invulling op deze vraag.

‘The Odd Sound Out’ laat zien hoe een vrolijk, geeloranje geluidje dat enigszins aan een olifant doet denken zich probeert aan te sluiten bij andere geluiden. Het luide getoeter dat zijn slurf produceert zorgt er echter keer op keer voor dat de harmonie wordt verstoord, en maakt dat de personen aan wie de geluiden toebehoren in ongemakkelijke situaties terecht komen. De vreemde eend in de bijt lijkt steeds op de verkeerde plaats op het verkeerde moment te zijn. Het wordt dan ook door de andere geluiden weggestuurd. Maar komt het toeterend geluid dan echt nergens van pas?

De getekende personages in Sihms filmpje zijn mooi vormgegeven en aandoenlijk: je kunt haast niet anders dan medelijden hebben met het goedwillende olifantachtige figuurtje dat zich er langzaam maar zeker van bewust wordt dat het nergens bij hoort, en zelfs de ‘slechterik’, een inbreker, ziet er ongevaarlijk uit. De geluiden die bij de mensen en dieren horen zijn passend verbeeld. Zo hebben de vier geluiden van de stoere, sportieve jogger met wie de animatie opent bijvoorbeeld allemaal een zonnebril op.

In de animatie wordt gebruik gemaakt van heldere en zachte kleuren. Een leuk en belangrijk detail is dat niet alleen het geluid maar ook de kleur van de ‘odd sound’ uniek is: de felle geelachtige kleur komt nergens anders in terug en springt er vooral in een iets donkerdere, winterse scène mooi uit.

Het filmpje bevat geen gesproken tekst. Er is, naast menselijke geluiden als giechelen en zuchten, gewerkt met a capella zang en instrumentale muziek. Dit maakt dat ‘The Odd Sound Out’ niet alleen geschikt is voor een internationaal publiek, maar ook voor de allerkleinsten onder ons.  Jonge kinderen zullen vooral de geluidjes (zowel de geanimeerde figuren als het hoorbare geluid) leuk vinden, maar volwassenen zullen ‘The Odd Sound Out’ vanwege de achterliggende gedachte ook kunnen waarderen.

Loes van Iperen