The Texas Chainsaw Massacre (2003)

Regie: Marcus Nispel | 98 minuten | misdaad, horror | Acteurs: Jessica Biel, Jonathan Tucker, Erica Leerhsen, Mike Vogel, R. Lee Ermey, Eric Balfour, Andrew Bryniarski, David Dorfman, Lauren German, Terrence Evans, Marietta Marich, Heather Kafka, Kathy Lamkin, Brad Leland, Mamie Meek, John Laroquette, Scott Martin Gershin, Harry Jay Knowles

Na de hype van de afgelopen jaren om (tiener)horrorfilms te maken waarin psychopathische moordenaars stuk voor stuk een vriendenclub afslachten, lijkt deze trend ook in ‘The Texas Chainsaw Massacre’ te worden voortgezet. De twee verschillen zijn echter dat we ditmaal te maken hebben met een remake en eindelijk eens een ander moordwapen. Zo hanteert de moordenaar in deze film geen mes (zoals Jason in ‘Friday the 13th’ (1980) en de ‘Scream’-trilogie), een klauw met scherpe messen (zoals Freddy in de ‘A Nightmare on Elmstreet’-reeks) of een haak (zoals de vissersman in ‘I Know What You Did Last Summer’ (1997) en ‘I Still Know What You Did Last Summer’ (1998), maar jawel, een ketting-zaag.

‘The Texas Chain Saw Massacre’ van regisseur Tobe Hooper uit 1974 is één van de meest legendarische horrorfilms, die de kijker nog altijd de stuipen op het lijf weet te jagen. Nu, een kleine twintig jaar later, heeft regisseur Marcus Nispel een bijna gelijknamige (het woordje chainsaw wordt in de originele versie los geschreven: Chain Saw) remake gemaakt. Destijds werd de film niet direct enthousiast ontvangen en zelfs verbannen uit de bioscopen in Engeland. Het duurde echter niet lang voordat de film een ware cultstatus kreeg en voor altijd het gezicht van de horrorfilm veranderde. Nog altijd weet de film de kijker met een misselijk gevoel achter te laten. Niet alleen was de klassieker shocking, het legde ook de basis voor de toekomst van de horrorfilm. Het feit dat het verhaal losjes gebaseerd was op de real-life psychopaat en seriemoordenaar Edward Gein (die overigens ook model stond voor Buffalo Bill, de psychopaat in ‘The Silence of the Lambs’ (1991) en Norman Bates in ‘Psycho (1960), droeg ook bij aan de gruwelijkheden die in beeld werden gebracht.

Voor de originele film zat Tobe Hooper (ook bekend van ‘Poltergeist’ (1982) in de regisseurstoel, 29 jaar later is het de beurt aan de Duitser Marcus Nispel, voornamelijk ervaren door het regisseren van honderden videoclips. Hooper was nu trouwens verantwoordelijk voor het co-producentschap.

In ‘The Texas Chainsaw Massacre’ vermoordt de misvormde Leatherface zijn slachtoffers om hun huid vervolgens te gebruiken voor zichzelf; een aandoenlijke scène is dan ook Leatherface achter de naaimachine, die gezellig stukjes huid aan elkaar naait. Echt smakelijk maakt het de film niet en mensen met een zwakke maag kunnen hun bezoekje aan de bioscoop dan ook maar beter overslaan. Dit geldt voor de misselijkmakende beelden van de kelder van het leergezicht, maar ook voor de inwoners van Travis County, Texas. Ze zijn stuk voor stuk bizar, eng en te ranzig voor woorden. Met name de sheriff, die magnifiek wordt neergezet door R. Lee Ermey, de man die ook de rol van de nare drillinstructeur in ‘Full Metal Jacket’ (1987) neerzette. In ‘Texas’ ga je de man echt haten. Dat er zulke slechte personen bestaan!

De nieuwe ‘The Texas Chainsaw Massacre’ is een geslaagde horrorfilm die aan alle eisen voldoet. Het maakt je bang, je schrikt je vaak te pletter, je zit de film lang op het puntje van je stoel en je loopt de kans misselijk de bioscoopzaal te verlaten. Dit komt vooral doordat de makers het absoluut serieus en realistisch brengen. Er zitten geen sarcastische grapjes of oneliners in, zoals bij Freddy of Jason het geval is. Natuurlijk speelt het ook mee dat het op waarheid gebaseerd is. Maar feit blijft dat het een remake van een onsterfelijke film die een cultstatus van hier tot Tokyo heeft. En daar moet je van af blijven. Het is te vergelijken met ‘Night of the Living Dead´ uit 1968 die in 1990 voorzien werd van nieuw gefilmde beelden en montage. Het is één van de slechtste films ooit geworden. Sommige films zijn gewoon goed zoals ze zijn en daar dien je niet aan te komen. Nooit! Maar het is geschied. Het nare, harde verhaal is opnieuw in de bioscoop te zien en is aangepast aan de hedendaagse technologie en wordt vertolkt door knappe jonge Hollywood acteurs. Het eerste is niet eens zo heel erg, want het ziet er hier en daar prachtig uit.

Redactie Cinemagazine

Bioscooprelease: 22 januari 2004