The Third Side of the River – La tercera orilla (2014)

Regie: Celina Murga | 90 minuten | drama | Acteurs: Alian Devetac, Daniel Veronese, Gabriela Ferrero, Irina Wetzel, Tomás Omacini, Dylan Agostini Vandenbosch, Gabriela Perinotto, Lucas Molina, Leonardo Barthelémy, Joaquín Tomassi, Fernando Abadi

Het komt vaker voor in films (en aannemelijk dus ook in het echte leven): mannen die een dubbelleven leiden en er meerdere vrouwen of zelfs gezinnen op nahouden. In ‘The Other Woman’  (2014) bijvoorbeeld, ontdekt Cameron Diaz tot haar schrik dat haar vriendje al lang met Leslie Mann getrouwd is. In jaren tachtig komedie ‘Micki + Maude’ (1984) moet Dudley Moore voorkomen dat zijn twee zwangere echtgenoten elkaar ontmoeten. Je merkt het al: met twee vrouwen een relatie onderhouden, dat moet verborgen blijven om pijnlijke situaties te vermijden. In de Argentijnse film ‘The Third Side of the River’ (‘La tercera orilla’) gaat het er echter anders aan toe: het hebben van twee gezinnen is niet iets om per se geheimzinnig over te doen.

Hoofdpersoon Nicolas, een zeventienjarige jongen, heeft een vader die nog een gezin heeft, een officieel gezin welteverstaan. Nicolas’ moeder is er voor de reguliere seks. Dat dat tot drie kinderen, waarvan Nicolas de oudste is, heeft geleid, is maar een bijkomstigheid. Jorge is een gerespecteerd arts, veehouder, dominant en gewend om zijn zin te krijgen. Als hij al schuldgevoelens heeft over zijn dubbelleven, koopt hij dat af met dure cadeau’s of contanten. Nu Nicolas’ volwassenheid dichterbij komt, gaat hij zich meer en meer verzetten tegen zijn vader. En dat terwijl Jorge zich juist meer en meer om zijn oudste zoon gaat bekommeren…

Celina Murga schreef met Gabriel Medina het scenario voor ‘The Third Side of the River’, haar derde langspeelfilm (na ‘Ana y los otros’ en ‘Una semana solos’). Aanleiding was een nieuwsbericht. Een zeventienjarige jongen had zijn vader, diens officiële echtgenote en hun kindje vermoord. Murga was niet geïnteresseerd in een explosieve ontknoping zoals in het trieste waar gebeurde verhaal, maar veel meer in de complexe vader-zoon-relatie. In ‘The Third Side of the River’ zegt Nicolas bijna geen woord, maar stille wateren blijken maar weer eens diepe gronden te hebben, ook op het witte doek. De blik in zijn ogen en lichaamshouding verraden veel en het is duidelijk dat papa’s pogingen van zoonlief een man te maken (met drank, gewillige vrouwen en een jachtgeweer, hoe anders?) alleen op onwil stuiten. Nicolas heeft zijn vader helemaal niet nodig, hij is al volwassen in zijn taak als tweede man in het gezin; sterker nog: hij neemt het zelfs op voor zijn op school gepest halfbroertje.

Hoe overtuigend de debuterende Alian Devetac hier ook is, hij kan in zijn eentje ‘The Third Side of the River’ niet redden. In te veel langgerekte, bijna documentaire-achtige scènes zien we Nicolas uitsluitend zijn vader observeren, gehoorzamen of uit alle macht negeren. Er zijn talloze momenten waarin je zou willen dat de personages hun gevoelens uitspreken, maar frustrerend genoeg gebeurt dat maar niet. Zelfs niet wanneer Jorge letterlijk en figuurlijk buiten beeld is – en er dus ruimte voor communicatie is. Het blijft maar broeien. Daarnaast ontbreekt elke vorm van achtergrondinformatie, wat betrokkenheid met de personages vergroot zou hebben. En het voelt vreemd dat de situatie door de betrokkenen zo gelaten geaccepteerd wordt.

Als er uiteindelijk dan toch een (potentiëel) levensveranderende beslissing wordt genomen (het blijft een mysterieuze actie, waarvan de gevolgen niet duidelijk zijn), voelt dat onnatuurlijk: alsof je in de anderhalf uur daarvoor een toneelstukje hebt gezien. Het lijkt niet in de lijn van Nicolas’ persoonlijkheid te liggen. Wanneer je het echter geen probleem vindt dat een film meer vragen oproept dan het beantwoord, kun je deze trage en ingetogen karakterschets best een kans geven. Tenslotte heeft Martin Scorsese – Murga was een tijdje bij hem in de leer – niet voor niets zijn naam aan deze film verbonden.

Bioscooprelease: 28 augustus 2014
DVD-release: 18 november 2014