The Topp Twins: Untouchable Girls (2009)

Regie: Leanne Pooley | 84 minuten | muziek, komedie, documentaire | Met: Jools Topp, Linda Topp

‘Op papier zijn ze niks, op papier zijn ze een commerciële flop. Maar telkens weer weten ze het publiek te raken’ zegt comedyschrijver Paul Horan aan het begin van de documentaire ‘The Topp Twins: Untouchable Girls’. Een documentaire over een lesbische tweeling die al decennia lang met hun komische muziekoptredens Nieuw Zeeland in hun greep houden.

De uitspraak van Horan is niet vreemd. Hij omschrijft kernachtig het gevoel dat domineert na het zien van deze documentaire. De zussen zijn niet bijzonder knap, wellicht niet uitgesproken grappig en ook hun muziek is niet per se vooruitstrevend of opvallend. En misschien daarom fascineren Jools en Lynda Topp wel zo. Ze staan schaamteloos als zichzelf het publiek te vermaken zonder ook maar enkele gêne te voelen of de behoefte te hebben een publiekelijk aanvaardbare act te verzorgen; een markant stel. Waar een ieder uit identiteitsbehoud een pas op de plaats zou doen, begint het terrein van The Topp Twins. Gezegd moet worden dat ‘The Topp Twins: Untouchable Girls’ uiteraard vooral bij de Nieuw-Zeelandse kijker aan zal slaan. Want afgezien van hun bekendheid daar, heeft ieder werelddeel ook nog eens z’n eigen humor en culturele invloeden. Voor de buitenstaander zal deze documentaire daarom misschien een ver-van-mijn-bedshow zijn. Maar wie zal investeren in deze film zal toch iets meekrijgen over de bijzondere band van een tweeling, en over twee gedreven activisten die het boegbeeld van vele homo’s en lesbiennes in Nieuw-Zeeland werden.

Filmisch is deze degelijke productie geen exceptionele vertoning. De gangbare uitspraken van vrienden en bekenden tegenover een keur aan archiefmateriaal en vraaggesprekken met de twee zusters, maakt ‘The Topp Twins: Untouchable Girls’ tot een documentaire zoals we die vaker zien. Desalniettemin leidde het tot meerdere nominaties voor uiteenlopende filmfestivals. De populariteit van de twee dames in combinatie met hun bijzondere levensverhaal zullen daar in dit geval aan hebben bijgedragen. Ze zijn zichzelf, ze zijn onafhankelijk en daarom onaantastbaar. Of zoals de titel van hun bekendste song en tevens onderkop van deze documentaire luidt: ‘Untouchable Girls’.

In 2008 ontvingen de twee zusters een ‘lifetime achievement award for songwriting’ en het feit dat hun liedjes en muziek gedurende 25 jaar een grote impact hebben gehad op de cultuur van Nieuw-Zeeland. ‘The Topp Twins: Untouchable Girls’ is als gluren bij de verre buren in Nieuw-Zeeland. Ontdek waar de Nieuw-Zeelanders op muziekgebied in geïnteresseerd zijn en wat hen vermaakt. Voor je het weet sta je te lang te gluren en heb je kennis gemaakt met een opmerkelijke tweeling die hoe dan ook in je hoofd blijft hangen.

Tjeerd Kooistra