The Transporter Refueled (2015)

Regie: Camille Delamarre | 94 minuten | actie, misdaad, thriller | Acteurs: Ed Skrein, Ray Stevenson, Loan Chabanol, Gabriella Wright, Tatiana Pajkovic, Wenxia Yu, Radivoje Bukvic, Noémie Lenoir, Yuri Kolokolnikov, Lenn Kudrjawizki, Samir Guesmi, Anatole Taubman, Robbie Nock, Michael Morris, Nash Novcic, Jochem Hägele

Na drie keer vond Jason Statham het wel welletjes met ‘The Transporter’ franchise. En dus werd er een andere gekortwiekte spierbundel gezocht voor de rol van Frank Martin, dé chauffeur voor al uw leveringen: snel, discreet en betrouwbaar. Ed Skrein (‘Ill Manors’, ‘Deadpool’) kroop voor ‘The Transporter Refueled’ in de huid van de held tegen wil en dank. Met Luc Besson als één van de scenarioschrijvers en Camille Delamarre in de regiestoel (bekend van ‘Brick Mansions’) zou dat een film op kunnen leveren die uit bovengenoemde koeriersdienst-kwaliteiten toch zeker twee van de drie zou moeten scoren.

‘The Transporter Refueled’ begint in 1995, wanneer onderwereldfiguur Karasov de teugels van de prostitutiescene stevig in handen krijgt. De jonge prostituee Anna (Loan Chabanol) heeft het maar wat moeilijk met haar gedwongen nieuwe carrière, maar vijftien jaar later (de film speelt zich voor de rest af in 2010) is ze, samen met wat ex-collega’s, klaar voor wraak op de meedogenloze Russische mensenhandelaar. Ondertussen zien we – in 2010 dus – uit welk hout Frank gesneden is, voor wie deel 1 – 3 niet gezien heeft wel handig, wanneer hij in een parkeergarage een groepje autodieven uitschakelt. Ook ontmoeten we Franks vader (Ray Stevenson), die net met pensioen is. Frank wordt een dag later ingehuurd door Anna. Zij blijkt samen met haar vriendinnen Franks vader ontvoerd te hebben, in de hoop op die manier Frank zover te krijgen dat hij hen helpt. De bedoeling is dat ze het opgebouwde imperium van Karasov zodanig schade toebrengen dat hij voor altijd geruïneerd is. Franks diensten reiken dus verder dan die van een gemiddelde haal- en brengservice, zeker wanneer hij ook nog eens gevoelig blijkt te zijn voor Anna’s verleidkunsten.

Missen we Statham? Absoluut. Ed Skrein mist de charme van The Stath en zijn verStathamde stemgeluid werkt al snel op de zenuwen. Het helpt ook niet dat zijn dialogen niet bepaald memorabel zijn. Hij brengt het er verder niet heel slecht van af, geef toe: menig acteur van zijn kaliber had moeite gehad om Stathams opvolger te zijn. Wel wordt hij weggespeeld door Stevenson, die als enige iets van zijn rol weet te maken. Voor het ijzersterke verhaal en de geloofwaardige personages hoef je niet op ‘The Transporter Refueled’ te vertrouwen, maar qua vechtscènes, achtervolgingen en eyecandy (zowel de metalen als die van vlees en bloed) zit je gebakken. Verwacht echter ook niets opzienbarends of vernieuwends in die sfeer. Het predikaat ‘snel’ verdient ‘The Transporter: Refueled’ bij vlagen wel, maar van een betrouwbare actiefilm zoals deel 1 en 2 uit de reeks, is geen sprake.

Bioscooprelease: 24 september 2015
DVD- en blu-ray-release: 20 januari 2016