Things to Do in Denver When You’re Dead (1995)

Regie: Gary Fleder | 115 minuten | drama, komedie, romantiek, misdaad | Acteurs: Andy Garcia, Christopher Lloyd, William Forsythe, Bill Nunn, Treat Williams, Jack Warden, Steve Buscemi, Fairuza Balk, Gabrielle Anwar, Christopher Walken

‘Reservoir Dogs’ (1992) is een goed referentiekader voor ‘Things to Do in Denver When You’re Dead’. Hoewel regisseur Gary Fleder beweert dat het script lang voor het uitkomen van Tarantino’s doorbraak is geschreven kan ‘TTDIDWYD’ (de titel komt van de betreurde songwriter Warren Zevon) worden gezien als het sympathieke, enigszins achtergebleven broertje van ‘RD’. In beide films is er sprake van een groep elkaar wantrouwende tweederangsgangsters, de bizarre Steve Buscemi maakt zijn opwachting en de dialogen stelen de show.

Waar in ‘RD’ de streetwise actie nog centraal staat, gaat ‘TTDIDWYD’ echter op de charmetoer. De gangsterjongens zijn zo onbeholpen dat je ze voor je plaatselijke stadswacht zou houden, hoe getatoeëerd, vechtziek, lichtgeraakt of geborneerd ze ook zijn. Ze worden samengebonden door Jimmy ’the Saint’, een man met maatpak maar ook een hopeloos romanticus die niet te beroerd is de aanrander van een al even vertederend hoertje (Fairuza Balk) ten overstaan van diens collegas te vernederen; ondertussen probeert hij ook het hart te winnen van de ravissante Dagney (Gabrielle Anwar), die van puppies houdt en op het punt van verloven staat, maar de Latijnse charmes van Jimmy natuurlijk ook wel ziet zitten.

Andy Garcia doet zijn werk moeiteloos, met een knipoog en het blijft in balans. We volgen hem de hele film, welke moeiteloos springt van hoofdlijn naar zijsprong en weer terug. Het is alleen een beetje vlak, waardoor we ons toch tot begrippen als ontwapenend en onderhoudend moeten beperken. Nergens is er sprake van een dramatische climax; zelfs niet wanneer Jimmy voor de cynische man with the plan zijn boete moet doen. De karakters hebben ook een hoog déjà vu-gehalte. Koop maar eens een Christopher Walken dvd-compilatie of kijk naar Charlie (Harvey Keitel) in ‘Mean Streets’ (1973). De kans is groot dat de makers van ‘Things to Do in Denver When You’re Dead’ je voorgingen.

Dat het niettemin een plezierige zit is komt door de terughoudend gebrachte humor, de dialogen en hier en daar een leuk karakter, dat soms tot op het randje van het voorstelbare wordt gedreven. Steve Buscemi als desperado in het schemerduister? “Straatnieuws kopen?”, is je eerste gedachte.

Jan-Kees Verschuure

Bioscooprelease: 9 mei 1996