Transporter 3 (2009)

Regie: Olivier Megaton | 103 minuten | actie | Acteurs: Jason Statham, Natalya Rudakova, François Berléand, Robert Knepper, Jeroen Krabbé, Alex Kobold, David Atrakchi, Yann Sundberg, Eriq Ebouaney, David Kammenos, Silvio Simac, Oscar Relier, Timo Dierkes, Igor Koumpan, Paul Barrett, Elef Zack, Katia Tchenko, Michel Neugarten, Farid Elouardi, Philippe Maymat, Franck Neel, Jean-Luc Boucherot, Tonio Descanvelle, Stephen Croce, Martial Bezot, Stephen Shagov, Julien Muller, Arnaud Gibey, Guillaume Nail

Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan? De makers van de Transporterreeks hebben ook voor het derde deel niet de moeite genomen om een flitsende ondertitel te verzinnen. Gewoon een 3 erachter plakken. Het is tekenend voor de eenvoudige en pretentieloze aanpak van de Transporterfilms. De eerste twee delen bestonden uit niet veel meer dan knok- en racescènes, overgoten met wat postmoderne ironie. Het leverde vermakelijke actiefilms op, van redelijke kwaliteit.

In het derde deel keren de meeste elementen uit de vorige delen terug. Hoofdpersoon is nog altijd de onberispelijk geklede Frank Martin, pakjesbezorger, stuntrijder, vechtspecialist, kindervriend, held tegen wil en dank. Nog altijd wil Frank niets liever dan een rustig leventje aan de Côte d’Azur en nog altijd is hem dat niet gegund. Dus zien we weer een heleboel boeven die tienduizenden kogels afschieten zonder iets te raken. Gelukkig haalt Frank opnieuw de meest onmogelijke stunts uit met zijn auto, waarbij hij zich even vaak op de weg als in de lucht bevindt. En nadat in de vorige episodes Marcel Proust onverwacht in de conversatie werd betrokken, komt nu Dostojewski langs. En ja, dat is grappig.

Toch is deel drie kwalitatief iets minder dan de vorige delen. Dat is gedeeltelijk te wijten aan de romanticus die Frank in zichzelf ontdekt. Het levert scènes op waarin volop wordt gekwebbeld over restaurantjes, mooie steden en andere gevoelige zaken. Die romantische scènes zijn hier even ongepast als een shootout in een romkom. Bovendien halen ze de vaart uit het verhaal. Terwijl de eerste delen één constante adrenalinerush waren, wordt hier te vaak gas terug genomen. Het verklaart meteen waarom dit deel ruim boven de anderhalf uur klokt, terwijl de voorgangers daar netjes onder bleven.

Ook de conventionelere vertelling werkt tegen de film. Het verhaal stelt opnieuw niet veel voor – iets met biologisch afval dat een half continent kan vernietigen – maar het wordt nu veel serieuzer genomen dan de vorige keren. Samen met de romantische scènes zorgt dat ervoor dat ‘Transporter 3’ veel conventioneler is. En daarmee minder aantrekkelijk.

Gelukkig is het kwaliteitsverschil niet onoverkomelijk, zodat de kijkers die van de eerste twee delen hebben genoten, gerust een kaartje voor dit derde deel kunnen kopen. Maar voor liefhebbers van actiefilms voor wie Bond of Bourne de standaard is, is dit een serieus twijfelgevalletje. Het is te hopen dat Frank de volgende keer weer gewoon op vrouwen gaat schieten, in plaats van de romanticus met ze uit te hangen. Dat rustige leventje aan de Côte d’Azur zat er toch al niet in.

Bioscooprelease: 12 februari 2009