Twister (1996)

Regie: Jan de Bont | 113 minuten | actie, drama, thriller, avontuur | Acteurs: Helen Hunt, Bill Paxton, Cary Elwes, Jami Gertz, Philip Seymour Hoffman, Lois Smith, Alan Ruck, Sean Whalen, Scott Thomson, Todd Field, Joey Slotnick, Wendle Josepher, Jeremy Davies, Zach Grenier, Gregory Sporleder

In ‘Twister’ staan Jo en Bill Harding op het punt van scheiden. Bill heeft afscheid genomen van het jagen op tornado’s en daarmee ook van zijn vrouw Jo en het team specialisten met wie ze al jaren op pad gaan en samenwerken. Tegenwoordig verdient hij zijn brood als weerman bij de televisie. Hij wil Jo dwingen eindelijk haar handtekening te zetten onder de echtscheidingspapieren, zodat hij met zijn nieuwe liefde Melissa (Jami Gertz) kan trouwen. Na veel gedoe probeert hij het daarom maar met een persoonlijk bezoekje. Jo traineert echter weer de boel door Bill de machines te laten zien die ze heeft laten bouwen naar zijn ontwerp. De apparaten hebben de toepasselijke naam ‘Dorothy’ en zijn daarbij ook voorzien van een afbeelding van Judy Garland uit ‘The Wizard of Oz’ (1939). Ze zijn gevuld met sensoren die opgezogen moeten worden door een tornado waarna er data vrijkomen voor wetenschappelijk onderzoek. Dan komt er een meteorologische waarschuwing binnen en Jo en haar team gaan er op af. Bill zwaait ze na, maar bemerkt dan dat Jo de echtscheidingspapieren nog bij zich heeft en stapt snel in de auto. Eenmaal op jacht is het moeilijk om zijn oude liefhebberij te vergeten en ook zijn liefde voor Jo blijkt nog geen verleden tijd.

‘Twister’ is een filmische variant van een spannend, hartverwarmend jongensboek. Niet het soort technothriller waar boeken van Michael Crichton wel vaker voor gebruikt worden, maar gewoon lekker om naar te kijken. Alleen al de manier waarop Bill aan het begin als de verloren zoon wordt binnengehaald door de verschillende teamleden en de hechte onderlinge band die ze hebben, geeft duidelijk het clubjesgevoel weer van een stel jongens bereid tot elk avontuur. Helen Hunt is in deze film dan ook een stoere bink voor wie het allemaal niet ruig genoeg kan worden en de mooie, zeer vrouwelijke Melissa moet het natuurlijk tegen haar afleggen.

Ook de vijanden waartegen en tegen wie gestreden moet worden zijn van formaat, zoals het hoort in een goed jongensboek. Er is een rivaliserende groep onder leiding van de arrogante Dr. Jonas Miller (Cary Elwes). Hij heeft het idee van Bill gestolen voor de machines met sensoren en beschikt ook nog eens over een veel groter budget waardoor hij zich hightech apparatuur kan veroorloven en dure, zwarte (!) wagens. De tornado’s zijn de andere vijand. Ze zijn spectaculair in beeld gebracht en beschikken over een onvoorspelbaar en grillig karakter wat hun als tegenstander ongrijpbaar en spannend maakt. Een lekker spannende film die weinig meer pretendeert dan louter, hartverwarmend vermaak te bieden en dat vervolgens volop doet.

Diana Tjin-A Cheong

Bioscooprelease: 22 augustus 1996