Zoop in India (2006)

Regie: Johan Nijenhuis | 103 minuten | drama, komedie, avontuur, familie, romantiek | Acteurs: Nicolette van Dam, Vivienne van den Assem, Patrick van der Werff, Ewout Genemans, Juliette van Ardenne, Jon Karthaus, Erwan van Buuren, Marco Borsato, Kim Boekhoorn, Sabine Koning, Teun Kuilboer, Ernst Löw, Hugo Maerten, Pieternel Pouwels, Raymi Sambo, Sylvana Simons, Monique van der Werff

Na het succes van de speelfilm ‘Zoop in Afrika’ kon een vervolg niet uitblijven. Dit keer reizen de helden van de gelijknamige televisieserie ‘ZOOP’ af naar India. Hun rangermaatje Alwin heeft daar net een jaar gezeten en roept hun hulp in. Het dorp waar hij verbleef, is een kudde olifanten kwijtgeraakt. Alwin had hoog opgegeven over zijn vrienden, de rangers in opleiding van het Ouwehands Dierenpark Rhenen, en alle hoop van de dorpsbewoners is op hen gevestigd. De jonge dierenvrienden vertrekken halsoverkop maar al gauw blijkt dat niet iedereen blij is met hun komst naar India. Er blijkt meer aan de hand te zijn. De olifanten zijn ontvoerd door ivoorsmokkelaars die niet zitten te wachten op een speurtocht door de rangers. De dieven doen er alles aan om hen te dwarsbomen. Vervolgens besluiten de vrienden zich op te splitsen. Taffie (Monique van der Werff), Elise (Viviënne van den Assem), Mike (Patrick Martens) en Alwin (Erwan van Buuren) gaan de jungle in op zoek naar de verdwenen kudde. Bionda (Nicolette van Dam), Bastiaan (Ewout Genemans), Sira (Juliëtte van Ardenne) en Moes (Jon Karthaus) doorkruisen Mombai en hopen daar de smokkelaars op het spoor te komen.

De opname van ‘Zoop in India’ ging niet altijd van een leien dakje. Hoewel de filmcrew gewend was om met buitenlandse ploegen te werken, liep men in India vaak aan tegen communicatieproblemen en cultuurverschillen. Daarnaast deden de acteurs bijna alle stunts zelf wat de draaidagen op locatie voor hen fysiek zwaar maakte. Er ging ook geen dag voorbij zonder pleister, jodium of verband. Maar dat is volgens regisseur Johan Nijenhuis inherent aan het maken van een actiefilm.

Dat ‘Zoop in India’ een actiefilm is, merk je direct na de aanvang. De vaart zit er meteen goed in. Alwin wordt al snel opgevoerd met zijn verzoek om hulp en de rangers aarzelen nauwelijks. Vanaf dat moment beleven ze het ene na het andere avontuur en je hoeft je geen moment te vervelen. Er zijn veel spanningsmomenten en door het draaien op locatie volop kleurrijke shots. De vraag is of alle shots geschikt zijn voor de doelgroep, kinderen van zes tot dertien jaar. De beelden van aanvallende cobra’s en bijna-fatale ongelukken zullen ook bij volwassenen de adrenalinespiegel flink doen stijgen.

De film bevestigt menig cliché over India. Slangenbezweerders, tulbanden en een spijkerbed passeren de revue maar dat mag de pret niet drukken; het geeft deze Nederlandse kinderversie van ‘The Raiders of the Lost Ark’ een exotische draai.

Redactie Cinemagazine

Bioscooprelease: 29 juni 2006