3 Faces – Se rokh (2018)

Recensie 3 Faces CinemagazineRegie: Jafar Panahi | 100 minuten | drama | Acteurs: Behnaz Jafari, Jafar Panahi, Marziyeh Rezaei, Maedeh Erteghaei, Narges Delaram

Wat zijn de grenzen tussen documentaire en drama? In het zeer persoonlijke ‘3 Faces’ bezoekt de Iraanse filmregisseur Jafar Panahi het dorp waarin hij opgroeide voor een portret van de lokale bevolking, verteld door de lens van een simpel verhaal over een zoektocht naar een verdwenen meisje.

Jafar Panahi speelt zichzelf in de film, vergezeld door actrice Behnaz Jafari (eveneens als zichzelf). Na een verontrustend filmpje waarin een meisje uit zijn geboortedorp zelfmoord lijkt te plegen onderbreken ze hun draaidag en reizen ze naar het dorp. Onderweg komen ze de lokale bevolking tegen, die ieder zo hun eigen mening hebben over het meisje en de beroemdheden die hen bezoeken.

‘3 Faces’ is een bijzondere film, want hoewel Panahi en Jafari zichzelf spelen is het verhaal fictief (doch zeker geïnspireerd door persoonlijke ervaringen). Hoewel Panahi al twintig jaar een filmverbod heeft van de Iraanse regering lukte het hem om in zijn geboorteplaats te filmen, dankzij oude kennissen. Wanneer Panahi in gesprek gaat met de dorpelingen lijkt de film bij vlagen op een documentaire met Panahi als interviewer, tot een nieuwe dramatische wending het verhaal weer verder stuwt. Zo leren we dat het meisje naar de toneelschool wilde, maar dit niet mocht van haar conservatieve familie. Hoewel het Iraanse regime ver weg lijkt, krijgen we zo toch een inkijk in de botsing tussen moderniteit en traditie.

De documentaire-achtige ‘vlieg op de muur’-stijl die Panahi hanteert is even wennen voor wie westers drama gewend is, maar geeft de film een intieme en hyperrealistische sfeer waardoor de setting echt tot leven komt. De tegenstelling tussen oud en nieuw wordt zo, ondanks de cryptische weergave, toch duidelijk zichtbaar. Gezien dit thema en onderwerpen als zelfmoord die de revue passeren is het niet moeilijk om te zien waarom het Iraanse regime niets van Panahi moet hebben – hij kijkt kritisch en open naar de samenleving en dat moeten zij natuurlijk niet hebben. Tegelijkertijd is het erg verfrissend om Iran vanuit het perspectief van de Iraniërs zelf te zien – hoewel er zeker problemen zijn, is het Iran van ‘3 Faces’ geen stereotype Hollywoodwoestijn vol bebaarde terroristen die niets anders doen dan vrouwen onderdrukken. Het is een land vol verhalen van gewone en ongewone mensen, die allen hun weg proberen te vinden in de moderne wereld.

Yurre Wieken

Bioscooprelease: 30 augustus 2018
DVD-release: 18 december 2018