7 Giorni (2016)

Recensie 7 Giorni CinemagazineRegie: Rolando Colla | 96 minuten | drama | Acteurs: Bruno Todeschini, Alessia Barela, Marc Barbé, Linda Olsansky, Gianfelice Imparato, Aurora Quattrocchi, Fabrizio Pizzuto, Gianluca Spaziani, Fiorella Campanella, Benedetto Raneli, Carmela Conti, Catriona Guggenbühl, Armen Godel, Laurence Montandon, Giovanni Cintura

Levanzo is een piepklein eilandje voor de westkust van Sicilië. Op dit nauwelijks bewoonde eiland wil Fransman Richard trouwen met zijn Italiaanse bruid Francesca. Om het huwelijk voor te bereiden stuurt Richard zijn broer Ivan naar het eiland, Francesca stuurt haar beste vriendin Chiara. De twee hebben zeven dagen de tijd om alles te organiseren: muziek, locatie, voedsel en nog wat zaken. Gelukkig blijft er nog voldoende tijd over om voor elkaar te vallen. Zwaar te vallen.

Als dit klinkt als een lekker wegkijkende eilandromance, dan zit je helemaal fout. Ivan en Chiara dragen beide een flinke geschiedenis met zich mee en ook hun huidige leven leent zich niet echt voor een frisse start. De twee besluiten dus maar om het vol te houden tot de eerste bruiloftsgasten arriveren. Maar hoe stop je de liefde wanneer deze zich in volle glorie aandient?

Het bescheiden ‘7 Giorni’ bekijkt romantische liefde door een volwassen bril. Het decor en het verhaal zijn romantisch, maar eerder van de vervallen soort. Het eiland heeft maar één hotel, een verlaten en enigszins gebrekkig geval dat betere tijden heeft gekend. De vuurtoren, die in gereedheid moet worden gebracht voor de huwelijksnacht, is al helemaal een ruïne. De bruiloftsgasten zijn merendeels ex-verslaafden, de bruidegom zelf ook, en de leider van de folkloristische zanggroep lijkt een financieel slaatje te willen slaan uit de bruiloft.

Voor wie gevoelig is voor niet-valse romantiek is dit een heerlijke film. Het drama zit niet in over-dramatische scènes, maar eerder in het illusieloze bestaan van de twee geliefden. Om zulke romantiek te waarderen – niet alleen van het verhaal maar ook van het verlaten hotel en de allesbehalve schilderachtige eilandbewoners – is waarschijnlijk wel wat levenservaring nodig. Voor jongeren is ‘7 Giorni’ ongetwijfeld een afschrikwekkend toekomstbeeld.

Met prachtige muziek, fraaie onderwaterbeelden, betekenisvolle ontmoetingen, opgewekte seks en een enkel uitstapje naar het nabijgelegen eiland Favignana, biedt ‘7 Giorni’ meer dan genoeg voor anderhalf uur kijkgenot. Het einde zal niet iedereen bekoren, maar vormt toch een passend slot voor een verhaal over de liefde van twee geblutste zielen. De beste liefde die er is.

Bioscooprelease: 8 februari 2018
VOD-release: 6 juni 2018
DVD-release: 17 juli 2018