A Journal for Jordan (2021)

Recensie A Journal for Jordan CinemagazineRegie: Denzel Washington | 131 minuten | drama | Acteurs: Michael B. Jordan, Chanté Adams, Jalon Christian, Robert Wisdom, Tamara Tunie, Jasmine Batchelor, Marchánt Davis, Susan Pourfar, Vanessa Aspillaga, Grey Henson, Johnny M. Wu, David Wilson Barnes, Spencer Squire, Melanie Nicholls-King

Journaliste Dana Canedy kreeg in 2006 een enorme persoonlijke tragedie te verwerken en schreef er twee jaar later een internationale bestseller over, getiteld ‘A Journal for Jordan: A Story of Love and Honor’. Centraal in haar boek staat de liefde die ze deelde met ‘de meest eervolle en respectvolle man die ik ooit gekend heb’. Zijn naam was Charles Monroe King en Dana had nog nooit een man meegemaakt die zich zo tot haar toewijdde. “Hij noemde mij zijn koningin en behandelde me ook als zodanig.” Maar haar geliefde was tevens First Sergeant King, een met veel onderscheidingen behangen leider in het Amerikaanse leger, die in 2005, toen hij net naar Irak was uitgezonden om Saddam Hoessein te verdrijven, startte met zijn 200-pagina lange dagboek aan hun toen nog ongeboren zoon Jordan. Hij leerde zijn zoon onder meer over hoe je een goed mens kunt zijn, hoe je respectvol omgaat met vrouwen en wat de kracht van het gebed is. Bovenal beschreef hij liefdevol hoe trots hij was om Jordans vader te mogen zijn. Charles kwam op 14 oktober 2006 in het strijdgewoel om het leven, slechts een maand voordat zijn diensttijd erop zat. Dana wilde na zijn dood ‘iets productiefs’ doen met haar verdriet en schreef haar boek. Niemand minder dan Denzel Washington werd geraakt door haar verhaal en hij verwerkte ‘A Journal for Jordan’ samen met scenarioschrijver Virgil Williams (‘Mudbound’, 2017) tot een film, waarin romantiek de boventoon voert.

Als we Dana (Chanté Adams) voor het eerst ontmoeten, schrijft ze een brief aan haar zoon. Waarschijnlijk om samen met Charles’ dagboek aan haar zoontje te geven. Maar dat wordt niet direct duidelijk, want ‘A Journal for Jordan’ (2021) speelt regelmatig met de tijd. Want daarna maken we kennis met een jongere versie van Dana, die een succesvolle carrière heeft als journalist bij The New York Times en erg gesteld is op haar leventje in de grote stad. Bij een bezoek aan haar familie loopt ze de knappe Charles (Michael B. Jordan) tegen het lijf, sergeant eerste klas die het vak leerde onder de hoede van haar vader (Robert Wisdom). Hoewel Dana niet veel op heeft met het leger (mede door een ogenschijnlijk moeizame relatie met haar vader die helaas amper wordt uitgewerkt), valt ze als een blok voor Charles. Hij is dan ook haast ’too good to be true’: niet alleen is hij bijzonder aantrekkelijk en heeft hij eervol werk dat hij extreem serieus neemt, hij is ook nog eens hoffelijk, respectvol en gunt haar bovendien haar eigen carrière. En als hij niet werkt of traint, dan schildert hij (!). In eerste instantie draaien de twee nog een beetje om elkaar heen; Dana is immers de onafhankelijke vrouw met een eigen leven in de grote stad, terwijl hij zich in Texas voorbereidt op een eventuele missie. Maar de aantrekkingskracht is te groot om te negeren. Gelukkig hebben Adams en Jordan een fijne onderlinge chemie, want de vele scènes waarin de twee elkaar aantrekken en afstoten hebben een repetitief karakter.

Wanneer de twee eindelijk definitief voor elkaar hebben gekozen en Dana in verwachting blijkt te zijn, besluit George W. Bush dat het tijd is voor Operatie Iraqi Freedom en wordt Charles uitgezonden. Hun prille geluk wordt in de kiem gesmoord. Washington – die eerder al op de regisseursstoel zat voor ‘Antwone Fisher’ (2002), ‘The Great Debaters’ (2007) en ‘Fences’ (2016) maar die voor het eerst niet zelf een rol speelt in een door hem geregisseerde film – maakt een aantal merkwaardige keuzes. Door de focus te leggen op de romance tussen Dana en Charles, en niet zozeer op hoe hun kind moet zien op te groeien zonder zijn vader, levert ‘A Journal for Jordan’ in aan overtuigingskracht. Ook het hoppen tussen de verschillende tijdspaden maakt het geheel er niet sterker op. Veel zaken worden lichtjes aangestipt maar niet uitgewerkt: het meest stuitend is dit bij Charles’ eerste echtgenote met wie hij ook een kind kreeg. Nota bene een halfzus van Jordan waar we amper iets over horen, laat staan dat we haar te zien krijgen. Ook andere keuzes zijn merkwaardig: waarom wordt zoiets als 9/11, met zoveel impact, zo abrupt afgekapt? Hoe gaat Dana om met het seksisme op haar werk, waarin twee collega’s haar werk afdoen als gepruts van een alleenstaande moeder en er vervolgens met haar verhaal vandoor gaan? En waarom is de relatie met haar vader zo bekoeld? Nog eentje: als ze zoveel moeite heeft met het leger, door haar vader en door dit nieuwe trauma rond Charles, waarom lijkt ze het dan toe te juichen dat haar zoon zich als puber ineens gaat gedragen als een soldaat?

Zoveel vragen onbeantwoord. Ligt het aan het scenario van Williams of is het bronmateriaal gewoon niet zo heel interessant? Natuurlijk is het mooi dat een vader iets nalaat voor zijn zoon en dat moeder haar verdriet van zich af heeft kunnen schrijven. Maar vooral in de persoonlijke sfeer. Niet elk dagboek is van een even universele historische waarde als dat van Anne Frank. Veel andere succesvol verfilmde dagboeken zijn fictief. ‘A Journal for Jordan’ is ongetwijfeld met de beste bedoelingen gemaakt, maar de uitwerking is rommelig en laat de kijker met meer vragen achter dan waar hij mee begon. De personages zijn nog het meest interessant, al wordt de stoïcijnse King hier wel erg braaf en idealistisch neergezet. Het is dat hoofdrolspelers Adams en Jordan zo’n sterke onderlinge aantrekkingskracht hebben en dat de jonge Jalon Christian als puber Jordan King zo charmant is dat we blijven kijken, maar van Denzel verwachten we beter.

Digital download-release: 13 juni 2022
VOD-release: 20 juni 2022