A Man of Integrity – Lerd (2017)

Recensie A Man of Integrity CinemagazineRegie: Mohammad Rasoulof | 117 minuten | drama, thriller | Acteurs: Reza Akhlaghirad, Soudabeh Beizaee, Nasim Adabi, Zeinab Shabani, Missagh Zareh, Zhila Shahi, Majid Potki, Mehdi Mehraban, Sepehr Ebadi, Bagher Yekta

In ‘A Man of Integrity’ probeert de rechtvaardige Reza zich in het door corruptie geteisterde Iran staande te houden. Hij komt echter in conflict met een bedrijf, steevast ‘de firma’ genoemd, dat veel macht heeft. Dit bedrijf wil zijn grond overnemen, en probeert Reza en zijn gezin weg te pesten als hij weigert. Reza probeert binnen de lijnen van de wet hiertegen te vechten. Dit leidt tot een gevecht dat hij niet kan winnen, omdat de firma ook de politie in zijn greep heeft. Reza zal dus alle zeilen bij moeten zetten om zijn hoofd boven water te houden.

De plot van de film lijkt een duidelijk ‘good guy, bad guy’ karakter te hebben. In het verloop van de film blijkt hiervan echter totaal geen sprake. ‘A Man of Integrity’ stelt op zeer interessante wijze de morele vragen rondom corruptie. Want is het wel juist om niet mee te werken aan een systeem, ten koste van je eigen familie? En zijn de corrupte personen niet alleen maar bezig met zichzelf en hun familie te onderhouden? Welke waarde heeft rechtvaardigheid in een onrechtvaardige wereld? Deze film stelt een zeer mooi thema aan de kaart, met een interessante invalshoek.

Daarnaast werkt het erg prettig dat de kijker niet constant verschillende relaties uitgelegd krijgt. Dit leidt tot een enigszins ingewikkelde, maar vooral actieve kijkervaring. Zo wordt er in de film over verschillende personen gesproken, met nadruk op hun functie. De onderliggende relaties moet de kijker zelf uitvogelen. Hierdoor blijf je geboeid kijken. Wel kan dit af en toe enigszins verwarrend werken.

Ook is de cinematografie op veel momenten om van te smullen. Rassoulof weet de waterbron bijvoorbeeld te gebruiken voor een aantal schitterende spiegelshots. Ook zorgt het gebrek aan muziek en andere geluiden ervoor dat de kijker in het verhaal wordt gezogen. Het levert een grote mate van authenticiteit op, wat de kijkervaring weer zeer positief beïnvloedt. Wel hergebruikt hij veel shots op meerdere momenten. Zo vinden we Reza meerdere keren terug in dezelfde bron, waar hij diep in gedachten nipt van een watermeloendrankje. Deze herhalende shots leveren af en toe een stroperig effect voor het verhaal, maar verbeelden wel mooi de eindeloze vicieuze cirkel waar Raza zich in bevindt. Zijn karakterontwikkeling is hier ook goed aan te koppelen, wat de keuze voor deze beelden geheel rechtvaardigt.

Over het algemeen levert ‘A Man of Integrity’ dus een uitdagend geheel. Er zijn een aantal elementen die voor de kijker uitdagend zijn. Voor de oplettende kijker is dit vooral positief, maar het is dus belangrijk om aandachtig naar deze film te kijken.

Het oog wil ook wat, en wordt ook zeker niet teleurgesteld. Rassoulof verrast met fantastische beelden, mooie shots en interessante morele vragen. Een boeiende inkijk in een cultuur die in veel opzichten totaal verschilt van de Nederlandse. Voor mensen die de Iraanse cultuur goed willen begrijpen, is deze film een absolute must.

Teun van der Maas

Bioscooprelease: 3 mei 2018