Angel Eyes (2001)

Regie: Luis Mandoki | 102 minuten | drama, romantiek | Acteurs: Jennifer Lopez, James Caviezel, Sonia Braga, Terrence Howard, Jeremy Sisto, Victor Argo, Monet Mazur, Shirley Knight, Daniel Magder

In tegenstelling tot eerdere films zet Jennifer Lopez een sterke rol neer als politieagente Sharon Pogue. Onder haar collega’s is ze één van de mannen, maar bij Catch, de man die haar leven redt, durft ze zich kwetsbaar op te stellen. Door haar moeilijke jeugd heeft ze een muur om zich opgetrokken. Met zijn mysterieuze verschijning en intrigerende blauwe ogen, weet Catch door haar schild te breken. Catch daarentegen, een vervreemde en geïsoleerde redder-in-nood, draagt een geheim met zich mee waar hij zelf geen raad mee weet. Niemand kan hem hierbij helpen, zelfs Sharon niet. Met zijn doordringende blik weet hij niet alleen de mooie politieagente voor zich te winnen, maar lonkt hij ook naar het verleden.

James Caviezel zet een mooi en compleet personage neer en acteert zeer overtuigend. De chemie tussen de twee hoofdrolspelers spat van het scherm, alhoewel beide personages vrij gereserveerd zijn. Vanaf het begin is het iedereen al duidelijk dat Sharon en Catch naar elkaar toe groeien, en er iets moois ontstaat, maar de nadruk ligt in het verhaal om te leren omgaan met het verleden, het te accepteren, en daarna de draad weer op te pakken.

De film mist hier en daar wat vaart, en ook het mysterieuze sfeertje dat de regisseur heeft geprobeerd te creëren, komt niet altijd goed uit de verf. Mischien dat deze film beter tot zijn recht had gekomen wanneer er een iets andere wending aan het verhaal was gegeven. Al met al worden deze minpuntjes ruimschoots gecompenseerd door de acteerprestaties van de twee hoofdrolspelers, en een aantal schitterende scènes. Een goed voorbeeld hiervan is de scène, die zich afspeelt in de jazzclub.

Saillant detail: James Caviezel, een vrome katholieke vader, liet voor het beginnen aan de film contractueel vastleggen dat hij niet het filmbed hoefde te delen met de lieftallige Jennifer Lopez. Vandaar dat beide acteurs slechts vanaf de middel omhoog te zien zijn, en Jennifer Lopez netjes in haar vleeskleurige slipje moest blijven. Hoewel zij geen bezwaar heeft tegen functioneel naakt, past haar tegenspeler hier dus voor.

De film is er niet minder om geworden en belooft een leuk anderhalf uur kijkplezier.

Redactie Cinemagazine

Bioscooprelease: 13 december 2001