Appaloosa (2008)

Regie: Ed Harris | 114 minuten | drama, western, misdaad | Acteurs: Ed Harris, Viggo Mortensen, Renée Zellweger, Jeremy Irons, Timothy V. Murphy, James Gammon, Timothy Spall, Tom Bower, Erik J. Bockemeier, Freddie Hice, Luce Rains, James Tarwater, Boyd Kestner, Gabriel Marantz, Benjamin Rosensheim, Carris Morgan-Moyer, Tim Carroll, Bouthanh Xaynhachack, Ariadna Gil, Art Usher, Clark Sanchez, Cliff Gravel, Mike Watson, Rex Linn, Corby Griesenbeck, Lance Henriksen, Adam Nelson, Bob L. Harris, Daniel Parker

Ah, wat een gezicht om Ed Harris en Viggo Mortensen als twee knappe revolverhelden te paard door weidse landschappen te zien rijden. Zo’n western kan eigenlijk al niet meer stuk en de belofte van een onderhoudende, aangename film wordt helemaal waargemaakt. Het begint in New Mexico, 1882. De inwoners van het stadje Appaloosa lijden zwaar onder het wangedrag van grootgrondbezitter Randall Bragg (Jeremy Irons) en zijn woeste mannen met als dieptepunt het vermoorden van Bragg in koelen bloede van sheriff Jack Bell (Bobby Jaregui) en zijn deputies.

De notabelen kunnen het niet zelf af en huren daarom de twee gezworen kameraden Virgil Cole (Ed Harris) en Everett Hitch (Viggo Mortensen) in die samen al twaalf jaar stadjes als Appaloosa van schurken als Bragg zuiveren. De notabelen verzetten zich nog kort tegen het feit dat ze de zeggenschap over het stadje aan Cole en Hitch moeten overdragen, maar de twee treden zo voortvarend op dat ze er al snel in slagen om Bragg veroordeeld te krijgen. Dan is het nog slechts een kwestie van hem afleveren bij de beul in een andere plaats.

Tussen de bedrijven door beleeft Cole een heftige romance met weduwe Allison French (Renée Zellweger). Binnen de kortste keren is het tussen hen zo serieus dat ze besluiten om samen te gaan wonen. Hitch vindt het moeilijk dat er een einde lijkt te komen aan zijn jarenlange samenwerking met Cole, maar gunt zijn vriend de romantiek waar deze zo naar verlangt. Dat Allison hem vervolgens probeert te versieren als hij naar hun toekomstige huis komt kijken, vindt hij echter heel wat minder. En die versierpoging is niet het enige wat op Allison valt aan te merken.

‘Appaloosa’ is een heerlijke western met door de zon verweerde helden, een rasechte schurk, vrouwelijk schoon en ook de erecode tegenover schurken en de onvoorwaardelijke kameraadschap ontbreken niet. En Ed Harris heeft met zijn licht humoristische interpretatie, die vooral gericht is op de onderlinge verhouding van de twee vrienden en de aparte manier waarop ze met elkaar omgaan, een eigen draai gegeven aan het onverwoestbare genre. Juist doordat het leven in het Wilde Westen op zoveel verschillende manieren is verfilmd gedurende zoveel decennia, krijgen de nuanceverschillen die hij binnen dat strakke kader heeft aangebracht extra reliëf. Geholpen door erg grappige dialogen en hun afgetrainde fysiek zetten hij en Viggo Mortensen twee mensen van vlees en bloed neer met wie je moeiteloos meeleeft.

Ook de andere rollen zijn met smaak neergezet. Timothy Spall is zoals altijd weergaloos. De manier waarop hij een van de notabelen speelt op een slijmerige, kruiperige en tegelijkertijd arrogante manier is net zo geloofwaardig als zijn rol van verlegen, hopeloze loser in ‘All or Nothing’ (2002). Jeremy Irons geniet zichtbaar van zijn rol als slechterik en pakt lekker uit. De rol van Ariadna Gil als vrouw van lichte zeden is klein, maar fraai en de chemie tussen haar en Viggo Mortensen is perfect.

Een fijne, grappige film die overtuigend laat zien dat de western als genre onverwoestbaar is, tenminste als je over acteurs van dit kaliber kunt beschikken. En dat het verhaal af en toe hobbelig is, mag de grote pret allerminst drukken.

Diana Tjin-A Cheong

Bioscooprelease: 7 mei 2009