Are We Lost Forever (2020)

Recensie Are We Lost Forever CinemagazineRegie: David Färdmar | 104 minuten | drama, romantiek | Acteurs: Björn Elgerd, Jonathan Andersson, Micki Stoltt, Nemanja Stojanovic, Victor Iván, Melker Wernberg, Shirin Golchin, Michaela Thorsén, Lisbeth Johansson, Maria Hedborg, William-Patrik Molvén, Daniel Långelid

In het Zweedse (ex)relatiedrama ‘Are We Lost Forever’ van David Färdmar zijn we meer dan honderd minuten getuige van hoe Adrian omgaat met de gevolgen van een pijnlijke breakup. Meer dan drie jaar waren Hampus en hij samen, de enige flashback aan gelukkiger tijden is een met een telefoon geschoten filmpje van de twee mannen op het strand. Een film beginnen met een relatiebreuk, het idee ontstond al bij de regisseur vóór hij zelf een relatie zag stranden en het maken van ‘Are We Lost Forever’ was voor hem als een soort therapie.

Prima natuurlijk, maar als je zelf geen bovenmatige interesse in het vak van psychiater hebt, kun je ongeveer voorspellen hoe interessant dit drama is. Het is namelijk alsof je urenlang naar een monoloog van een nogal egocentrisch karakter moet luisteren, die maar blijft doorgaan over hetzelfde onderwerp. Adrian wekt aanvankelijk nog wat sympathie bij de kijker op omdat hij degene is die gedumpt wordt, maar naarmate ‘Are We Lost Forever’ vordert, verspeelt hij die kaarten door te bekennen dat hij én vreemd is gegaan én al eerder aan een vriend heeft laten weten dat hij Hampus eigenlijk wel zat was. Tel daar nog zijn onbehouwen gedrag op en het wordt de kijker niet bepaald makkelijk gemaakt om te geven om Adrian. Adrian is bijvoorbeeld ongeveer vijf minuten op bezoek bij een ex-scharrel. Hij komt niet verder dan de gang, waar hij dan ook komt… Het stempel ‘alleen handelend in eigenbelang’ raakt hij niet meer kwijt.

Färdmar probeert oprecht nog wel wat diepgang in zijn personages te leggen. Zo krijgt Hampus in een zwak moment spijt van zijn beslissing, maar houdt Adrian de boot af. Maar de twee blijven elkaar in het jaar na de breakup zien. Voor koffie, een etentje, maar soms lopen ze elkaar ook per ongeluk tegen het lijf en dan is het altijd pijnlijk en moeizaam.

Hampus is de eerste die een serieuze nieuwe relatie krijgt, niet lang daarna volgt Adrian, maar dan wordt ook echt duidelijk dat hij nogal de neiging heeft om zijn wederhelft de wil op te leggen, of dat nu op het gebied van seks is of qua kledingkeuze. Typisch: nieuwe vriend Rasmus heeft net zulke lange lokken als Hampus dat had ten tijde van hun relatie. De jaloerse gevoelens van Adrian zijn wel herkenbaar, maar toch blijven de personages leeg en lukt het niet om mee te leven. Wat ook niet helpt zijn de vele seksscènes waar geen passie aan te pas komt. Wat de kijker hier nu precies mee moet, is niet duidelijk. ‘Are We Lost Forever’ is een langdradige film over vervelende personages, die elkaar niet los kunnen laten, maar elkaar ook niet gelukkig maken. Skippen maar.

Waardering: 1.5

Bioscooprelease: 5 augustus 2021