Assassination Island – Final Kill (2020)

Recensie Assassination Island CinemagazineRegie: Justin Lee | 78 minuten | actie | Acteurs: Ed Morrone, Randy Couture, Danny Trejo, Billy Zane, James Russo, Edward Finlay, Paige Sturges, Johnny Messner, Laura Cantwell, Danielle Gross, Taylor Gerard Hart, James P. Bennett, Reggie Watkins, Lauren Francesca, Will Rothhaar, Anita Leeman Torres, Drew Pinsky, Megan Therese Rippey

Een filmposter waarop Danny Treyo de trekpleister van het vehikel in kwestie moet zijn, voorspelt weinig goeds als regisseur Robert Rodriguez er niet bij betrokken is. Treyo is een veredelde figurant met weinig acteertalent. Een enkeling weet een aardige prestatie uit deze man te krijgen – waaronder Rodriguez dus – maar meestal is het spel van Treyo ronduit vlak te noemen. Afijn, als de man met het gegroefde gelaat de publiekstrekker moet zijn, weet je wel wat voor genrefilm je kunt verwachten: keiharde actie. In het geval van ‘Assassination Island’ is dat dus niet het geval. Met desastreuze gevolgen…

‘Assassination Island’ draait om oude rot Mickey (Ed Morrone) die een laatste klus aangrijpt om daarmee met pensioen te kunnen. Wat in eerste instantie een simpel karwei leek voor de beveiligingsexpert, blijkt in de praktijk een wespennest te zijn. Het ogenschijnlijk onschuldige koppel dat hij moet beschermen, blijkt een flinke som geld van een criminele en schietgrage familie gejat te hebben.

Tja. De kans dat iemand deze film voor het verhaal gaat kijken, is nihil. Deze opeenstapeling van clichés wordt nogal ongeïnspireerd gebracht door veelfilmer Justin Lee (vier(!) films in 2018, twee in 2019 en in 2020 ook al een zwik op komst). In feite is dit een soort werkverschaffing voor B- en C-acteurs als Treyo, Randy Couture en Billy Zane. Deze vergane glorie mag in ruil voor wat centen een poging tot acteren doen. Dat niemand er met volle overtuiging in zit, maakt het er niet beter op. Op de een of andere reden speelt tv-dokter Drew Pinsky ook een rolletje en staat zijn naam ook prominent op de poster. Duidelijk een marketingstunt.

‘Assassination Island’ is een treurige bedoening. De actie wordt ronduit knullig in beeld gebracht (lees: kapotgemonteerd zodat amper te zien is wie wie slaat of schopt), het verhaal bevat onnodig veel flashbacks die zeer warrig worden geïntroduceerd en de dialogen zijn pijnlijk slecht. Treyo die nogal prominent op de cover staat, heeft dan ook nog eens een vrij kleine rol.

Wat rest is een overbodige knokfilm zonder actie, maar met een slap verhaal en dito acteerwerk. Wie daar naar op zoek is, zit gebakken bij deze productie.

Waardering: 1

Digital download-release: 15 april 2020