Asterix & Obelix: Missie Cleopatra – Astérix & Obélix: Mission Cléopâtre (2002)

Regie: Alain Chabat | 106 minuten | komedie, avontuur, familie, fantasie | Acteurs: Gérard Depardieu, Christian Clavier, Jamel Debbouze, Monica Bellucci, Alain Chabat, Claude Rich, Gérard Darmon, Edouard Baer, Dieudonné, Mouss Diouf, Marina Foïs, Bernard Farcy, Jean Benguigui, Michel Crémadès, Jean-Paul Rouve, Edouard Montoute, Chantal Lauby, Noémie Lenoir, Fatou N’Diaye, Monia Meflahi, Dominique Besnehard, Zinedine Soualem, Mohamed Nesrate, Joël Cantona, Cyril Raffaelli, Samson Leguesse, Fathi Alwalidi, Claudio Azzopardi, Alexander John Psaila, Sophie Noël, Philippe Chany, Victor Loukianenko, Mathieu Kassovitz

Bijna drie jaar na de eerste live action ‘Astérix & Obelix’ verfilming in 1999 kon men opnieuw genieten van een bioscoopavontuur van de dappere Galliërs. Hoewel er over dat genieten in dit geval te discussiëren valt, er zijn weinig films waarbij het motto ‘love it or hate it’ zo opgaat als de ‘Astérix & Obelix’ films. Veel fans van de stripboeken vinden het heiligschennis en weigeren de rolprenten te bekijken. Toegegeven, veel van de humor werkt beter op papier, maar toch is ‘Astérix & Obelix: Mission Cleopatra’ geen mislukking geworden. Beide ‘Astérix’ films hadden de twijfelachtige eer de meest dure Franse productie tot die tijd te zijn, maar wat het kostenplaatje ook mag zijn geweest, ‘Cleopatra’ is in alle opzichten een verbetering ten opzichte van de eerste. Grootste manco van ‘Astérix & Obelix contre Caesar’ was dat de plot van de film was opgebouwd uit elementen van verschillende stripverhalen, wat resulteerde in een rommelig geheel. Voor de tweede heldhaftige poging werd een andere regisseur aangetrokken: Alain Chabat nam het over van Claude Zidi en speelt eveneens de rol van Caesar.

De film speelt zich voornamelijk af in Egypte, vreemd terrein voor de Galliërs dus. Zij worden gevraagd te helpen bij de bouw van een bijzonder paleis voor Julius Caesar in opdracht van Cleopatra (Monica Bellucci). Het is de inzet van een weddenschap: omdat Caesar beweert dat de Egyptenaren niet meer zo geweldig zijn als ze zijn geweest, voelt de Egyptische koningin zich genoodzaakt haar volk te verdedigen. Wanneer ze binnen drie maanden een prachtig paleis kan bouwen, zal Caesar in het openbaar toegeven dat niet de Romeinen maar de Egyptenaren het grootste volk ter aarde zijn. Cleopatra gebiedt architect Numérobis (Jamel Debouzze) dit klusje voor haar te klaren: lukt het hem, dan zal hij overladen worden met goud, lukt het hem niet dan wordt hij krokodillenvoer… Omdat Numérobis zich herinnert dat zijn vader vroeger vertelde over een druïde die een toverdrankje kan maken waar je heel sterk van wordt, besluit hij zijn kostbare tijd te gebruiken om naar Frankrijk af te reizen en daar de druïde te zoeken. Er volgt een komisch avontuur waarin Astérix, Obelix, Panoramix en Idéfix met Numérobis meegaan naar Egypte en daar de arbeiders van het toverdrankje voorzien. Uiteraard komen zij onderweg de piraten tegen en worden ze dwarsgezeten door Caesar en kornuiten, die al snel inziet dat hij zijn weddenschap wel eens zou kunnen verliezen. Ook een concurrerende architect heeft het uit jaloezie op Numérobis en zijn letterlijke levensproject voorzien.

Omdat de Galliërs geen thuiswedstrijd spelen, zijn een groot aantal grappen, die anders als rode draad door de strips lopen, achterwege gelaten. Geen gevechten tussen de visboer en de hoefsmid, geen opgeknoopte bard, geen everzwijnen, geen menhirs, en slechts enkele in de lucht vliegende Romeinen (waarbij de schoenen wel prachtig op de grond blijven staan). Er blijft echter voldoende te lachen over: wat te denken van de Japanse toeristen, de vele woordgrapjes en visuele humor en verwijzingen naar films als ‘The Matrix’, ‘Star Wars’ en ‘Crouching Tiger, Hidden Dragon’. De scène waarin Obelix de neus van de Sfinx vernielt is ook erg amusant (vooral de wijze waarop dit ongelukje wordt opgelost c.q. verdoezeld). De benamingen van bijpersonages zijn op een komische  manier gemoderniseerd, zo komen Brucewillix, Malcolmix en Antivirus even voorbij. Eigenlijk hebben Christian Clavier en Gérard Depardieu niet eens zo heel veel te doen in de film, ze ruimen vaak het veld voor een van de vele bijpersonages, waarbij vooral Jamel Debouzze in positieve zin opvalt. Monica Bellucci is een prima Cleopatra, maar haar rol had best wat uitgebreid mogen worden.

Al met al is ‘’Astérix & Obelix: Mission Cléopâtre’ een hele behoorlijke stripverfilming geworden, in ieder geval stukken beter dan zijn voorganger. Heb je die film gezien en was je teleurgesteld, aarzel dan niet deze tweede film alsnog een kans te geven.

Bioscooprelease: 21 maart 2002