Aurora (2012)

Regie: Aimée de Jongh | 2:33 minuten | korte film, animatie

Duizenden Nederlanders zien haar werk dagelijks voorbijkomen. Voor Aimée de Jongh (1988) ging een droom in vervulling toen haar strip ‘Snippers’ begin 2012 voor het eerst in het gratis dagblad Metro verscheen. Maar haar ambities reiken nog verder. Zo ‘verstripte’ de in 2011 als animator aan de Willem de Kooning Academie in Rotterdam afgestudeerde De Jongh bijvoorbeeld de film ‘De lift’ (1983) van Dick Maas en is ze bezig met een thriller graphic novel. Bovendien werd ze door Pathé en het Nederlands Filmfonds geselecteerd voor het Ultrakort!-programma van 2012. Wie de film ‘Abraham Lincoln: Vampire Hunter’ (2012) in de bioscoop gaat bekijken, krijgt haar debuutfilm ‘Aurora’ (2012) als prelude te zien. Een voorafje dat naar meer smaakt!

In ‘Aurora’ speelt de oer-Hollandse sage van de Witte Wieven een centrale rol. Vooral in het oosten van Nederland is de legende rond deze bleekwitte spookverschijningen erg bekend. Soms zijn ze goedaardig, soms kwaadaardig. Met dat gegeven speelt Aimée de Jongh in haar debuutfilm, die opent als een sprookje. We zien een mooie jonge vrouw, Aurora, rennen door een bos. Ze lijkt verdwaald te zijn en wordt opgejaagd door spookverschijningen. Grijpgrage takken, wilde zwijnen; zijn ze er nou echt of toch niet? In een donker bos zie je niet meer wat wel of niet echt is. Hoewel ze schijnt te weten dat deze route, dwars door het bos, niet de verstandigste is, kiest ze er toch voor om zo naar haar bestemming te gaan. Net als de witte wieven haar te pakken lijken te krijgen, komt De Jongh met een verrassende twist op de proppen, die al het voorafgaande in een nieuw perspectief zet.

‘Aurora’ is minder naargeestig en beklemmend dan het op het eerste gezicht lijkt. Door de prachtige stijl – De Jongh ontwikkelde haar eigen stijl maar is duidelijk beïnvloed door de Japanse Manga – word je gelijk in het verhaal meegezogen. De kwinkslag zorgt voor de broodnodige luchtigheid. Meeslepend mooi!

Bioscooprelease: 2 augustus 2012 (in het voorprogramma van ‘Abraham Lincoln: Vampire Hunter’)