Barbie in een zeemeerminavontuur 2-Barbie in a Mermaid Tale 2 (2012)

Regie: William Lau | 70 minuten | avontuur, familie, animatie | Originele stemmencast: Kelly Sheridan, Ashleigh Ball, Kathleen Barr, Nicole Oliver, Nakia Burrise, Maryke Hendrikse, Garry Chalk, Tabitha St. Germain, Alistair Abell, Jonathan Holmes, Kelly Metzger, Andrew Francis, Barb Tyson, Kira Tozer, Bethany Brown, Britt Irvin, Petr Mel, Jennifer Cameron | Nederlandse stemmencast: Laura Vlasblom, Meghna Kumar, Cynthia de Graaff, Carlijn van Ramhorst, Lasca ten Kate, Hilde de Mildt, Fred Meijer, Lizemijn Libgott, Anneke Beukman, Alma Nieto, Paul Disbergen, Joanna Telesford, Sophie Peelen, Liza Sips, Ewout Eggink

‘Barbie in een zeemeerminavontuur 2’ is de eerste sequel (of liever gezegd seaquel) in de reeks Barbiefilms, die al sinds het begin van de 21ste eeuw regelmatig aangevuld wordt met nieuwe titels. Voor het volgen van het verhaal is het echter niet per se noodzakelijk dat je het eerste deel, dat in 2010 uitkwam, gezien hebt.

Barbie speelt in ‘Barbie in een zeemeerminavontuur 2’ de rol van Merliah, de getalenteerde surfster die in de vorige film er achter kwam dat ze de dochter was van een zeemeerminkoningin. Merliah is in het bezit van een ketting die haar altijd een alternatief geeft: wil ik een zeemeermin zijn of liever een mens? De blonde surfkampioene heeft zo het beste van twee werelden, maar dankzij de gebeurtenissen in deze film komt ze voor een moeilijke keuze te staan.

In het eerste deel was het koninkrijk van het meervolk Oceana in groot gevaar, maar dankzij Merliahs kordate optreden kwam er een einde aan de jarenlange onderdrukking door Merliahs gemene tante Eris en kon Merliahs moeder Calissa de troon betreden. Eris kwam in een draaikolk terecht die haar voor eeuwig gevangen zou moeten houden. Helaas weet de slimme en achterbakse zeemeermin in ‘Barbie in een zeemeerminavontuur 2’ via een list de draaikolk te verlaten en moet Merliah opnieuw alles op alles zetten om Oceana te redden.

Het verhaal van deze animatiefilm is voorspelbaar, maar voor de doelgroep is het ook helemaal niet nodig om het wiel opnieuw uit te vinden. Er zit voldoende spanning in, vooral door de enge groene monstervissen die Eris helpen. Altijd een leuk element in de Barbiefilms is dat de hulp vaak uit onverwachte hoek komt: een meisje die zich in eerste instantie vijandig opstelt, blijkt toch over een gouden hart te beschikken. In ‘Barbie in een zeemeerminavontuur 2’ is die rol weggelegd voor Merliahs concurrente Kylie. De film zal jonge meisjes (en hun broertjes!) zeker aanspreken, met de vrolijke (veelal roze- en paarsgetinte) scènes, de mooie outfits en het meeslepende avontuur, dat zich deels afspeelt op het strand en deels in een magische onderwaterwereld. Pret verzekerd!

‘Barbie in een zeemeerminavontuur 2’ verschijnt woensdag 21 maart 2012 op DVD. Op diezelfde datum verschijnt ook ‘Barbie in een zeemeermin avontuur’ en ‘Barbie in een zeemeerminavontuur 2’ in duopack.