Batman: The Long Halloween, Part One (2021)

Recensie Batman: The Long Halloween, Part One CinemagazineRegie: Chris Palmer | 85 minuten | animatie, actie | Originele stemmencast: Jensen Ackles, Josh Duhamel, Jack Quaid, Titus Welliver, Alyssa Diaz, Troy Baker, Amy Landecker, Billy Burke, David Dastmalchian, Naya Rivera, Fred Tatasciore, Jim Pirri, Alastair Duncan, Greg Chun, Julie Nathanson, Gary LeRoi Gray, Frances Callier

DC Comics is een bijzonder bedrijf. Soms lijkt het erop alsof de stripuitgeverij een visie mist en zomaar wat doet. Neem nu megalomane projecten als ‘Justice League: The Snyder Cut’ en ‘Batman V. Superman’: deze urenverslindende megaproducties werden wisselend ontvangen. De speelduur was een punt van kritiek. Te lang en toch te warrig. Gelukkig lijkt de studio het op animatiegebied beter voor elkaar te hebben. Enter ‘Batman: The Long Halloween – Part One’.

In dit verhaal neemt Batman het op tegen een seriemoordenaar in Gotham City. Deze verderfelijke stad is de thuisbasis van misdaadfamilie Falcone. Deze maffiosi zorgen voor veel onrust. De chaos is compleet als de Holiday Killer opduikt. Deze seriemoordenaar die enkel op feestdagen doodt, laat een spoor van vernieling achter en zorgt voor gevulde mortuaria. Batman, commissaris James Gordon en officier van justitie Harvey Dent voeren een race tegen de klok voor dat de volgende noodlottige feestdag aanbreekt.

De titel geeft het al aan: ‘Batman: The Long Halloween – Part One’ is het eerste deel van een tweeluik. Deze tekenfilm is gebaseerd op de gelijknamige comic. Wat regisseur Chris Palmer heel goed beseft, is dat het bronmateriaal aandacht verdient. Aandacht in de vorm van tijd, dus de keuze om deze film in twee delen uit te brengen is heel verstandig. Wat dit verhaal zo interessant maakt, is de impact die de gruwelijkheden hebben op de psyche van Batman.

Palmer neemt de tijd voor zijn verhaal en laat de boel ademen. Dit in tegenstelling tot de live action films waarin regisseurs tientallen jaren aan stripgeschiedenis in één film proberen te proppen (‘Batman V. Superman’ gebruikte elementen uit iconische comics als ‘The Dark Knight Returns’ en ‘The Death Of Superman’ en propte daar nog een zwik zijplotten bij, waardoor deze productie topzwaar werd en vlees noch vis was.) ‘Batman: The Long Halloween – Part One’ neemt de tijd voor sfeerzetting, karakterontwikkeling en het in kaart brengen van actiescènes.

De animatie is strak en opvallend. Er is dit keer niet voor gekozen om de kenmerkende stijl van de tekenaar van het verhaal in kwestie (in dit geval Tim Sale) na te bootsen. Normaliter doen de animatoren van ‘Batman’ stripverfilmingen dat wel. Fans van Batman, het bronmateriaal en animatiefilms in het bijzonder kunnen het zich niet veroorloven om deze film aan zich voorbij te laten gaan!

DVD- en blu-ray-release: 23 juni 2021