Belle en het beest – La belle et la bête (2014)

Regie: Christophe Gans | 108 minuten | fantasie, romantiek | Acteurs: Vincent Cassel, Léa Seydoux, André Dussollier, Eduardo Noriega, Myriam Charleins, Audrey Lamy, Sara Giraudeau, Jonathan Demurger, Nicolas Gob, Louka Meliava, Yvonne Catterfeld, Dejan Bucin, Wolfgang Menardi, Mickey Hardt, Arthur Doppler, Elisabeth Bogdan, Marie Gruber, Gotthard Lange, Max Volkert Martens, Richard Sammel, Nora Huetz

De laatste jaren zijn sprookjes weer helemaal in. Hollywood plundert vol overgave het oeuvre van de gebroeders Grimm. Zo werden onder meer Sneeuwwitje (‘Mirror Mirror’ uit 2012 door Tarsem Singh en ‘Snow White And the Huntsman’ uit 2012 geregisseerd door Rupert Sanders), Hans en Grietje (‘Hansel & Gretel: Witch Hunters’  uit 2013 door Tommy Wirkola) en Roodkapje (‘Red Riding Hood’  uit 2011 door Catherine Hardwicke) onder handen genomen en voorzien van een duister jasje. Ook series als ‘Once Upon a Time’  bewijzen dat  oeroude vertellingen nog steeds populair zijn. De Franse regisseur Christophe Gans doet ook een duit in het zakje en heeft een live action versie van Belle en het Beest ingeblikt.

Frankrijk in de 19e eeuw: een handelsreiziger woont met zijn zes kinderen in een dorpje. Dit gezin kampt met geldproblemen. Als de vader besluit om een roos te plukken voor zijn dochter Belle (Léa Seydoux), maakt hij een grote fout. De bloem staat op het landgoed van het Beest (Vincent Cassel). Dit monster wil de man ombrengen, maar Belle belet dat. In ruil voor haar vrijheid, laat het Beest haar vader vrij. Belle wordt gevangen gehouden in een groot kasteel en ontdekt gaandeweg dat haar gijzelnemer een bijzonder verleden heeft.

Gans is geen erg actief cineast, maar al zijn films kenmerken zich door een eigen stijl. De Fransoos is erg visueel ingesteld en dat resulteert in kleurrijke, dromerige scènes. ‘Belle en het Beest’ ziet er geweldig uit. De decors zijn gigantisch en de CGI waarmee het Beest tot leven is gewekt, oogt erg overtuigend. Ook de actiescènes zien er overweldigend uit. Gans is erin geslaagd om een sprookjesachtige sfeer vol verwondering op te roepen. Elk shot oogt als een schilderij. Daarnaast heeft hij met Seydoux en Cassel twee sterke hoofdrolspelers in huis.

Seydoux zet een sterke, eigenzinnige en pittige Belle neer. Ze weet wat ze wil en komt voor zichzelf op. Cassel zet het Beest met veel mysterie neer en prikkelt je nieuwsgierigheid. Hoe verandert iemand in zo’n monster? De bijrolspelers zijn bedoeld om meer spanning en humor in het verhaal aan te brengen. Zo wordt het kasteel van het Beest op een gegeven moment door bandieten bestormd. In de kern draait het echter om de ontluikende liefde tussen de titelpersonages.

De film is bij vlagen duister, maar nergens te eng. Dit is een familiefilm die misschien een tikkie te eng is voor de allerkleinsten. Het verhaal dat Gans je voorschotelt bevat iets meer fantasy elementen dan het bronmateriaal, maar dat is niet bezwaarlijk. Het zorgt juist voor wat onvoorspelbaarheid. Deze Frans gesproken live action film rond Belle en het Beest is een aanrader voor de liefhebber van goedgemaakte fantasy en avonturenfilms.

Bioscooprelease: 17 april 2014
DVD- en blu-ray-release: 19 september 2014