Bent (2018)

Recensie Bent CInemagazineRegie: Bobby Moresco | 96 minuten | misdaad, thriller | Acteurs: Karl Urban, Andy Garcia, Sofía Vergara, Grace Byers, Vincent Spano, John Finn, Trai Byers, Tonya Cornelisse, Chiara Bassermann, Isabel Serrano, Metthew T. Reynolds, Patrick Brennan, Elena Sanz, Charlotte Bradley, Violet Ryder

Sommige films hoef je niet eens te zien om te weten of het iets voor je is. Neem nu ‘Bent’: na het lezen van de beschrijving op de achterflap kun je eigenlijk al een oordeel over deze productie vellen. De synopsis in combinatie met de casting geeft namelijk al precies aan wat je kunt verwachten van deze onoriginele, middelmatige maar toch best genietbare politiethriller. Als je niet bekend bent met het genre: deze thriller bevat onlogische plotwendingen, stug acteerwerk, corrupte dienders en een paar mooie en gewillige dames.

In ‘Bent’ vertolkt Karl Urban de rol van narcotica-agent Danny Gallagher. Deze smeris is in diskrediet gebracht en heeft een paar jaar moeten brommen. Nu hij weer op vrije voeten is, besluit hij om uit te zoeken welke snoodaard hem achter de tralies heeft weten te krijgen. Uiteraard – of liever gezegd traditiegetrouw – gaat deze ontslagen politieman op niet al te zachtzinnige wijze op zoek naar antwoorden. Voordat hij het weet bevindt hij zich in een wespennest.

Klinkt bekend? Kan kloppen, want films als ‘Bent’ worden aan de lopende band gemaakt. Op zich niet erg, maar regisseur Bobby Moresco weet geen eigen draai aan zijn werk te geven. Het resulteert in een liefdeloze exercitie die je al honderd keer eerder en beter hebt gezien. Urban mist het charisma om deze film te dragen, waardoor je nooit echt meeleeft met deze bedrogen diender. Zijn tegenspelers brengen het er niet veel beter vanaf. Andy Garcia heeft er niet al teveel zin in en draaft op in een fletse bijrol. Sofia Vergara is (opnieuw) niet gecast om haar acteerkwaliteiten en ook Grace Byers krijgt ook weinig te doen. Sterk of opmerkelijk spel hoef je niet te verwachten. Krappe voldoendes wel.

‘Bent’ is geen slechte film, maar kenmerkt zich door zijn anonimiteit. Deze film heeft niets te zeggen, is ongeïnspireerd en werd puur voor geldelijk gewin gemaakt. Als je echter mensen wilt interesseren voor je product, zul je wel je best moeten doen. Deze B-productie neemt de moeite niet om onderscheidend te zijn en is er gewoon. Misschien is dit een aanrader voor de niet veeleisende politiethriller fan, maar als je niet al te veel met het genre hebt zal deze film je allerminst overtuigen.

VOD-release: 17 mei 2018
DVD- en blu-ray-release: 17 mei 2018