Black Adam (2022)

Recensie Black Adam CinemagazineRegie: Jaume Collet-Serra | 124 minuten | actie, avontuur | Acteurs: Dwayne Johnson, Aldis Hodge, Pierce Brosnan, Noah Centineo, Sarah Shahi, Quintessa Swindell, Marwan Kenzari, Bodhi Sabongui, Mohammed Amer, James Cusati-Moyer, Jalon Christian, Benjamin Patterson, Odelya Halevi, Uli Latukefu, Jennifer Holland, Henry Winkler, Chaim Jeraffi

Het is altijd een beetje verdrietig als trendsetters meelopers worden. Neem nu ‘Black Adam’. Deze antiheld uit de DC Comics-stal werd al in 1945 bedacht. Dit figuur was bedoeld als tegenhanger van de brave Superman. Black Adam is geen doorsnee schurk maar ook geen echte held: hij opereert in een soort schemergebied. Zo is hij niet bang om te doden mits het enigszins rechtvaardig is. Worstelicoon Dwayne ‘The Rock’ Johnson wilde het personage dolgraag vertolken in een live action film en was ruim tien jaar bezig om dit passieproject te verwezenlijken. Anno 2022 is de verfilming van dit personage een feit.

In ’Black Adam’ ontvangt het titelfiguur magische krachten van tovenaar Shazam. Als onze antiheld zijn macht op een verkeerde manier inzet, wordt hij gevangengezet zodat hij de wereld geen kwaad meer kan doen. Vijfduizend jaar later komt hij vrij en doet een groepje mensen een beroep op hem. Terwijl Black Adam de nieuwe wereld leert kennen, valt de Justice Society hem aan omdat zij hem als een bedreiging zien.

Het is tof dat Johnson zijn passieproject heeft verwezenlijkt. Doorzettingsvermogen is een mooie eigenschap! Helaas is de film zelf niet erg noemenswaardig geworden. ‘Black Adam’ is een film waarvan het script te lang op de plank heeft gelegen. Je merkt aan de toonzetting dat deze film eigenlijk tien tot vijftien jaar eerder uit had moeten komen om echt indruk te maken. Zo is een jochie het geweten van de stoïcijnse Black Adam, is de moeder van het kind nauw betrokken bij het wel en wee van de antiheld en krijgen echt belangrijke personages zoals de schurk (een nogal anonieme rol van ‘onze’ Marwan Kenzari) en de Justice Society veel te weinig speelruimte.

De film bedient zich van nogal belegen grapjes (over iemands wijkende haarlijn en een one-liner) en vinkt allerlei clichés aan (antiheld laat zich inspireren door de goedheid van de mensheid). Je hebt deze film onder andere titels al veel vaker gezien. Toch is ‘Black Adam’ niet slecht. De film is vol vaart geschoten en er wordt veel in gevochten (daarvoor ga je naar comic book verfilmingen). Ook zijn sommige krachten erg interessant in beeld gebracht. Als je een pretentieloze superheldenfilm wilt zien waarbij er geen beroep op je denkvermogen wordt gedaan, dan is dit je ding. Een voldoende dus, maar wel een krappe. Hier had meer ingezeten.

Bioscooprelease: 19 oktober 2022
PVOD-release: 5 december 2022
Digital download-release: 5 december 2022