Bleed for This (2016)

Recensie Bleed for This CinemagazineRegie: Ben Younger | 112 minuten | biografie, drama, sport | Acteurs: Miles Teller, Aaron Eckhart, Katey Sagal, Ciarán Hinds, Ted Levine, Jordan Gelber, Amanda Clayton, Daniel Sauli, Christine Evangelista, Tina Casciani, Liz Carey, Denise Schaefer, Peter Quillin, Jean Pierre Augustin, Edwin Rodriguez, Marv Albert

Een boksfilm over een underdog die allerlei uitdagingen moet zien te overkomen, dat klinkt als dertien in een dozijn. En toch weet ‘Bleed for This’ ondanks een handvol sportfilmclichés overeind te blijven als boeiende film.

‘Bleed for this’ vertelt het waargebeurde verhaal van Vinny Pazienza, meervoudig wereldkampioen boksen. Kort na het winnen van een wereldtitel heeft Paz, zoals hij tegenwoordig officieel heet, een verschrikkelijk auto-ongeluk waarbij hij zijn nek breekt. De artsen twijfelen of hij ooit nog zou kunnen lopen; boksen lijkt al helemaal buiten bereik. Maar Vinny Paz denkt daar anders over en plant zijn comeback. Kortom alle ingrediënten voor een voorspelbare boksfilm.

Het feit dat een film voorspelbaar is hoeft geen probleem te zijn, zolang het maar geloofwaardig en boeiend blijft. Wat in het geval van ‘Bleed for This’ de film overeind houdt is het waargebeurde karakter. Als kijker word je nieuwsgierig naar de echte personen achter de personages. Daar speelt de film ook handig op in door af en toe echt archiefbeeld te tonen. (De neiging om de echte bokswedstrijden op te zoeken op YouTube is dan ook moeilijk te onderdrukken.) De keuze om deze beelden te gebruiken is naast prikkelend ook noodzakelijk, want de personages in de film neigen soms naar parodieën. De vader van Vinny, gespeeld door Ciaran Hinds, is daar het ultieme voorbeeld van. Zijn personage is bij vlagen zo overtrokken dat het moeilijk is om het echt te kunnen geloven. ‘Bleed for This’ moet de kijker er af en toe aan herinneren dat dit dus echt gebeurd is om het geheel overeind te houden. Een puntje van kritiek is wel dat de film op een bepaald moment geacteerde scènes toont als archiefmateriaal. Dit ondergraaft de echte archiefbeelden en werkt ook wat destabiliserend. Want in retrospect begin je aan al het eerdere materiaal te twijfelen.

Toch scoort ‘Bleed for This’ een ruime voldoende. Ondanks de soms wat karikaturale trekjes blijft het acteerwerk van goed niveau. Miles Teller, bekend van ‘Whiplash’, maakt van Vinny Pazienza een sympathiek karakter. Ook Aaron Eckhart speelt sterk en maakt van een wandelend sportcliché (uitgerangeerde coach die nog eenmaal zijn kwaliteit wil tonen) een geloofwaardig personage. En dat geldt dus voor de hele film. Het blijft door de kwaliteiten van de makers weg van de voorspelbaarheid en oppervlakkigheid die zo kenmerkend is voor menig boksfilm.

Ton te Slaa

DVD- en blu-ray-release: 20 september 2017