Brandweerman Sam – Klaar voor actie! (2018)

Recensie Brandweerman Sam - Klaar voor actie CinemagazineRegie: Gary Andrews | 60 minuten | animatie, familie | Nederlandse stemmencast: Stan Limburg, Jelle Amersfoort, Simon Zwiers, Hildegard van Nylen, Hetty Heyting, Erik van der Horst

Brandweerman Sam heeft ongetwijfeld vele drommen kleuterfans, die al wekenlang de oren van ouders overal in het land van het hoofd zeuren over de niet te missen nieuwe bioscoopfilm met hun held in de hoofdrol. Recensies boeien eigenlijk niet voor deze doelgroep; en ook niet voor hun ouders, want zij begeleiden hun kroost alleen maar en hebben, laten we eerlijk zijn, weinig in te brengen.

Voor wie het wil weten: voor de kleinste kijkertjes zal Sams nieuwste bioscoopavontuur ‘Klaar voor actie’ prima vermaak zijn. Je hebt grote held Sam, voorbij scheurende auto’s, ontploffingen, een belangrijke rol voor kinderen, en een slechterik met een maniakale schurkenlach. En de wat oudere kids, die het verhaal weinig boeiend vinden, kunnen altijd nog de nieuwe voertuigen tellen die de film rijk is. Voor op hun Sinterklaaslijstjes.

Brandweerman Sam is een van oorsprong Welshe televisieserie uit 1987. Toen nog vormgegeven middels tijdrovende stop motion animatie. Inmiddels komen Sam en co. volledig uit de computer, wat veel tijdwinst en meer mogelijkheden biedt. Toch is het niet alleen maar goud wat er blinkt.

Ja, er kan nu makkelijk veel en grootse actie in beeld worden gebracht, wat de film een dynamiek meegeeft die vroeger onmogelijk was. Maar daarnaast is de karakteranimatie grof, met houterige bewegingen en weinig gedetailleerde gezichtsuitdrukkingen. Wat dat laatste betreft is er eigenlijk nauwelijks verbetering ten opzichte van de originele stop motion serie. En hoewel dat weliswaar monnikenwerk was, had dit ook duidelijk meer charme dan deze computerbeelden.

Maar goed, daar heeft de jeugd van tegenwoordig weinig boodschap aan. Die willen Sam zien schitteren, de schurk zijn verdiende loon zien krijgen, en meemaken hoe de kinderen iedereen te slim af zijn. Goed nieuws: dat krijgen ze (hoewel de bestraffing van de schurk een lachertje is). Het verhaal betreft een uitgebluste filmster die een nieuwe film met Sam in de hoofdrol wil saboteren om zelf de spotlight in te pikken. En dan komen er nog klunzige special effects-mensen bij kijken, wat kinderen die in de weg lopen en stel modernere brandweervoertuigen die de oude vertrouwde versies moeten vervangen. Genoeg voor het gemiddelde kind om zich enige tijd redelijk mee te vermaken.

De film is met 60 minuten voorbij voor je er erg in hebt, wat op zich geen ramp is, in ieder geval voor de ouders. Het verhaal heeft weinig om het lijf en de dialoog is niet erg geïnspireerd. (Verschillende dorpelingen vlak na elkaar ‘Hollywood komt eraan’ laten roepen: was dat nou nodig? Bovendien hebben Nederlandse kinderen geen idee wat Hollywood is.)

Wat nog een aardige, ‘intelligente’ touch is voor de ouders: de dominante aanwezigheid van gadgets en technologie. Zelfs de kleinste kinderen kunnen ook hier duidelijk niet meer zonder smartphones, laptops en social media. Alles wordt gefilmd en gedeeld, wat uiteindelijk ook de redding zal blijken van Brandweerman Sam. Voor ouders zijn de opening credits in de stijl van James Bond misschien wel het leukste element van de hele film. Oh ja, en de cameraman ziet eruit als Spielberg. Geinig. Maar het zijn knipoogjes waar de doelgroep niets aan heeft en die voor de kijker slechts een druppel op een gloeiende plaat zijn. Hoe dan ook: veel plezier, kids! Dat gaat vast wel goed komen.

Bioscooprelease: 27 september 2018
DVD-release: 22 januari 2019