Buurman Abdi (2022)

Regie: Douwe Dijkstra | 29 minuten | korte film, documentaire

Inspiratie. Soms moet je als filmmaker op zoek naar een idee voor een nieuw project, soms komt zo’n idee gewoon naast je wonen. Filmmaker Douwe Dijkstra had het geluk dat de werkplaats van Abdiwahab Ali naast die van hem was. De twee heren raakten in gesprek en voelden allebei dat er een film in het leven van Abdi zat. Dankzij deelname aan het Teledoc Campus-project van NPO, CoBO, het Nederlands Filmfonds en het NPO-fonds voor de ontwikkeling van documentairetalent, werd ‘Buurman Abdi’ een feit.

Abdi vluchtte als jonge jongen vanuit het door oorlog geteisterde Somalië naar Nederland. Door allerlei omstandigheden kwam hij hier in het criminele circuit terecht. Een gevangenisstraf volgde, maar Abdi greep zijn tweede kans met beide handen aan en timmert nu – letterlijk – aan de weg als meubelmaker. Hij maakt inventieve wandrekken op maat. Samen met Douwe, een groen scherm, een prachtige maquette van Mogadishu en andere acteurs brengt hij zijn verleden tot leven in ‘Buurman Abdi’, een film in een film, een film over films maken en trauma’s die geen trauma’s zijn. Of toch?

‘Buurman Abdi’ is hoogst origineel. De film is eigenlijk een soort ‘making of’ Buurman Abdi, omdat je achter de schermen meekijkt met het maakproces. Je ziet de ongedwongen sfeer, maar ook het perfectionisme van de betrokkenen en de inventieve manieren waarop ze bepaalde gebeurtenissen in beeld brengen. Wat ‘Buurman Abdi’ verder bijzonder maakt is de openhartige manier waarop Abdi spreekt over zijn verleden. Nergens vraagt hij om medelijden (je zou van minder talloze sessies bij een psychiater nodig hebben!) en ook over zijn criminele daden is hij eerlijk. Dit is een man die – net als iedereen – gekleurd is door zijn verleden, maar daar geen consequenties aan hangt. Dikke pluim voor alle betrokkenen. ‘Buurman Abdi’ won op het Nederlands Film Festival de VEVAM Fonds Prijs van het Forum van de Regisseurs 2022.

Speciale vertoning: Nederlands Film Festival 2022
Uitzending: 8 november 2022, NPO2