Cadet (2013)

Regie: Kevin Meul | 14 minuten | drama, korte film | Acteurs: Robbie Cleiren, Jurgen De Kerf, Felix Meyer

Een opstapje op weg naar een carrière in de filmwereld is erg handig. Kevin Meul boekte zijn eerste succesjes als regisseur toen hij de videoclips voor de band van zijn broer Niek, Das Pop, mocht opnemen. Niet dat hij het niet op eigen kracht had kunnen redden, en op een gegeven moment ben je het zat om altijd maar gezien te worden als ‘de broer van’, maar zo’n kruiwagentje is best fijn om je een beetje op weg te helpen. Met zijn korte debuutfilm ‘Het bijzondere leven van Rocky de Vlaeminck’ uit 2010 gooide Meul hoge ogen, zowel aan deze als aan de overzijde van de Atlantische Oceaan. De film leverde de veelbelovende Vlaming zelfs de nodige awards op. Dat geeft zelfvertrouwen voor een volgende film. De verwachtingen voor ‘Cadet’ (2014) zijn dan ook hooggespannen. Gezien de prijzenregen die ook deze film te beurt valt (onder meer de publieksprijs op het New York Picture Start FilmFestival) worden die hoge verwachtingen ingelost.

We kennen de voorbeelden allemaal wel; ouders die hun frustraties over het missen van een carrière voor zichzelf (bijvoorbeeld in de sport, muziek, dans of showbizz), projecteren op hun nageslacht. ‘Cadet’ borduurt voort op dit bekende thema. Vader Patrick (Robby Cleiren, onder meer bekend uit ‘De helaasheid der dingen’ uit 2009) drijft zijn dertienjarige zoon Steve (Aaron Roggemans, die op het New York Picture Start Filmfestival bekroond werd met de prijs voor beste acteur) tot het uiterste. Dag in dag uit laat hij de jongen draven, draven en draven. Op de atletiekbaan, in de bossen, achter een auto aan. En als hij niet rent, doet hij eindeloze push-ups. Voor zijn vader is het nooit genoeg: het kan altijd sneller, meer en langer. Protesteren heeft voor Steve geen zin; zijn vader heeft altijd wel een weerwoord. En jammeren is voor mietjes. Patrick gaat zelfs zo ver dat hij zijn zoon achter diens rug om doping toedient om zijn prestaties te doen verbeteren. Hoe lang kan dit goed gaan…?

Wat aardig is aan ‘Cadet’ is dat zowel de film als de personages onvoorspelbaar zijn. Net wanneer je denkt te weten wat er gaat gebeuren, blijk je toch weer op het verkeerde been gezet te zijn. Het spel van Robby Cleiren en Aaron Roggemans is overtuigend en wordt goed ondersteund door het script, dat je net zo makkelijk laat grijnzen als laat treuren. Pa voert de druk op zijn zoon steeds verder op en verandert daardoor in het type tirannieke drill instructor dat we al zo vaak zagen in films; dat had niet gehoeven, omdat het afbreuk doet aan een verder vrij subtiel scenario. Ondanks dat schoonheidsfoutje is ‘Cadet’ zeker de moeite waard.

DVD- en blu-ray-release: 13 oktober 2015 (DVD & blu-ray box De beste Vlaamse kortfilms, Selected Shorts #19).