Cal (2013)

Regie: Christian Martin | 78 minuten | drama | Acteurs: Wayne Virgo, Tom Payne, Emily Corcoran, Lucy Russell, Daniel Brocklebank, Bernie Hodges, Simon Cook, Richard Cambridge, Garry Summers, Tony Banham, Deborah Fleming, Anna Gallagher, Tim J. Henley

Na een oproep van zijn tante keert de 21-jarige Cal terug naar Bristol, waar zijn doodzieke moeder in het ziekenhuis ligt. Na drie jaar lang door Europa te hebben getrokken probeert Cal zich nu in Bristol te vestigen om bij zijn moeder te kunnen zijn. Het is echter een periode van zware economische depressie, waardoor een fatsoenlijk baantje vinden onmogelijk lijkt. Als hij de jonge dakloze student Jason probeert te helpen wanneer die bedreigd wordt door zijn pooier, komt ook Cal onverhoopt in de drugs- en sekshandel terecht. Hij wil zo snel mogelijk de stad weer uitvluchten, maar kan tegelijkertijd zijn moeder en Jason niet in de steek laten.

Hoewel er niet echt sprake lijkt van onvoorwaardelijke verliefdheid, leven de twee jongens vanaf hun eerste ontmoeting geen moment meer zonder elkaar. Het is vooral het feit dat ze allebei in een even uitzichtloze situatie zitten dat de twee niet meer zonder elkaar lijken te kunnen. Cal laat Jason bij hem intrekken in het huis van zijn moeder. Met alle kleine beetjes die ze bij elkaar kunnen sprokkelen proberen ze te overleven. Ook Jane, de tante van Cal woont daar en verkeert in dezelfde erbarmelijke situatie. Met alcohol probeert ze de werkelijkheid te ontvluchten, maar ze staat inmiddels zo ver van de realiteit dat ze zelfs haar neefje probeert te verleiden.

Alsof het al niet genoeg kommer en kwel is, lijkt ook de zwaar homofobe moeder van Cal niet te zitten wachten op bezoek van haar zoon. Buiten stikt het van de opstanden en rebelse jongeren. Het is de periode dat Bristol is overgenomen door de occupy-beweging. Beelden van de rellen worden constant door de rest van de verhaallijn heen gemonteerd, die eerder voor onduidelijkheid zorgen dan iets fundamenteels toevoegen. Op één liefdesscène na krijgen we niets anders te zien dan miserie. Dit hoeft uiteraard geen probleem te zijn, maar het ontbreekt de film ook aan karakterontwikkeling die krachtig is om het verhaal interessant te houden.

‘Cal’ is een vervolg op ‘Shank’, een eerdere film over Cal die zich op dat moment in het bendeleven bevindt. Hij laat dit achter zich door naar Bristol te verhuizen, maar veel kansen op een beter leven worden hem niet geboden. De zwartgalligheid van de film wordt benadrukt door de donkere fotografie en het beperkte kleurpallet. Het zijn mooie beelden, maar allesbehalve opbeurend. Ook de acteurs slagen er niet in om voor enige afwisseling te zorgen. Blijdschap blijft bij de gehele cast onzichtbaar en vooral Cal toont weinig emotie. Doordat hij niets van zijn leed deelt, wordt het als kijker onmogelijk om je met hem als personage te identificeren. Dit in combinatie met een zeer voorspelbaar eind laat je nog ongelukkiger achter dan je de gehele film al deed voelen.

Redactie Cinemagazine

‘Cal’ verschijnt maandag 24 maart 2014 op DVD.