City of Men – Cidade dos homens (2002)

Regie: Fernando Meirelles, Kátia Lund | 270 minuten | drama, komedie, misdaad | Acteurs: Darlan Cunha, Douglas Silva, Phellipe Haagensen, Camila Monteiro, Jonathan Haagensen, Roberta Rodrigues, Luciano Vidigal, Alex Damazio, Eduardo Piranha, Pedro Henrique, Rappin Hood, Eunice Silva, Leandro Firmino, Alexandre Rodrigues

‘City of Men’ is een populaire Braziliaanse serie, die liep van 2002 tot en met 2005 en gaat over de twee vrienden Acerola (Silva) en Larinjinha (Cunha). De afleveringen zijn geregisseerd door de twee regisseurs Fernando Meirelles en Kátia Lund, die ook verantwoordelijk zijn voor de film ‘City of God’, ook bekend als ‘Cidade de Deus’. De serie wordt beschouwd als een spin-off van de film.

De twee vrienden Acerola en Larinjiha wonen allebei in een ‘favela’ of achterbuurt in Rio en zitten met elkaar op dezelfde school. In het eerste seizoen zijn de twee jongens dertien en maak je kennis met de dagelijkse werkelijkheid van een achterbuurt. Ze kunnen het geld voor een schooluitje niet betalen, krijgen te maken met de criminelen van de buurt, Acerola proeft aan de voordelen van macht als zijn zus even een relatie heeft met de drugsbaas van hun buurt en je ziet de dagelijkse strijd die ze moeten leveren om eten te vinden.

In het tweede seizoen zijn de jongens een jaar ouder en beginnen ze te puberen. Enerzijds levert dit hilarische momenten op met meisjes, het bedelen om een zoen of de eerste keer sex, maar anderzijds worden de problemen ook wat serieuzer als Larinjinha’s neef uit de drugswereld wil stappen of wanneer ze een vriendinnetje willen helpen om haar opa uit de gevangenis te krijgen.

De serie geeft een kijkje in het leven van twee alledaagse jongens, maar omdat ze leven in een Braziliaanse achterbuurt, maak je kennis met een fascinerende en voor velen onbekende wereld. De makers willen in een ingelast stukje dan ook duidelijk maken dat ze met deze serie de kijker willen confronteren met de realiteit van armoede en criminaliteit in de achterbuurt, een probleem dat doorgaans ontkend wordt.

De twee jonge acteurs Silva en Cunha als Acerola en Larinjinha zijn leuk om naar te kijken; de ene keer stoer als jongens die de donkere kant van de realiteit inmiddels al hebben mogen aanschouwen, de andere keer aandoenlijk en zo duidelijk nog jonge mannen die hun moeder, oma of zus nodig hebben om hen te troosten.

Het tempo van de afleveringen ligt hoog en de verhaallijnen zijn compact. Scènes zijn snel gemonteerd, verhaallijnen worden door elkaar getoond, soms zelfs met drie beelden in hetzelfde frame. Het ene moment lijken de beelden uit het leven gegrepen als in een documentaire, het andere moment wordt het verhaal van commentaar voorzien door een van de twee hoofdrolspelers of kijk je even mee in hun gedachtes en zie je grappige wensen of denkbeeldige blunders. Deze snelle uitvoering, de humor en de effectieve manier waarop tegengestelde levens van rijk en arm in beeld gebracht worden maken de serie het kijken waard. Een absolute aanrader.

Karin van der Laan