Cold War – Zimna wojna (2018)

Recensie Cold War CinemagazineRegie: Pawel Pawlikowski | 89 minuten | drama, muziek | Acteurs: Joanna Kulig, Tomasz Kot, Borys Szyc, Agata Kulesza, Cédric Kahn, Jeanne Balibar, Adam Woronowicz, Adam Ferency, Drazen Sivak, Slavko Sobin, Aloïse Sauvage

Het stijlvolle zwart-wit van ‘Cold War’ doet je haast vermoeden dat je naar een documentaire van Polen in de naoorlogse jaren zit te kijken. Maar de droomogen van Zula (Joanna Kulig) doen tijdloze wonderen. Zij, een plattelandsmeisje met zangtalent, belandt in de wereld van Wiktor (Tomasz Kot), een componist van jazzmuziek. De twee worden verliefd, so be it. De onderkoelde creatieveling heeft de mogelijkheden te vluchten naar het westen, als hij zich daar door de sluipende communistische propaganda toe voelt gedwongen. Zij is een levenslustige pragmaticus en mist een afspraak om samen te ontsnappen.

De belofte van liefde blijft, omdat die moeilijk is te weerleggen als twee geliefden niet echt samen kunnen zijn. Hoewel, de twee zijn bijzonder vaak samen voor een onmogelijk geachte liefde, aldus de advocaat van de duivel. Gebruikt zij hem, gebruikt hij haar? Alleen de geliefden in kwestie weten dat – van zichzelf, en bij momenten van de ander. Zij trouwt, en ze blijven elkaar zien. ‘Het belangrijkste is dat jij niet bent getrouwd’, zegt Zula. Met de femme fatale van dienst (een fijne Kulig) zit het wel snor; hij is onpeilbaarder, ook voor de kijker. ‘Ik houd van hem, en meer niet’, zegt Zula in een dronken bui. Zula houdt van Wiktor in Polen; daarbuiten lijkt het slechts seks.

‘Cold War’ is vooral het verhaal van Zula, met Wiktor als secundaire partij. Tot dusver weinig nieuws op het liefdesfront van alle tijden, maar de glans van zwart-witte dromen blijft op het filmpaar afstralen, niet in het minst vanwege de gloedvol in de film verweven, tedere volksliedjes en de fotografische stijl. Wanneer de twee samen zijn is dat in een andere wereld dan de dagelijkse. Misschien kan de romantische liefde alleen overleven wanneer beiden dat accepteren, en een rondreizend leven leiden. En dat doen ze. Uitermate geschikt voor het grote doek. De sprongen in de tijd (1949-1955-1964) maken het verhaal wel wat schetsmatig, en de tragiek van de onmogelijke grote liefde ontbreekt.

Jan-Kees Verschuure

Bioscooprelease: 6 december 2019
VOD-release: 5 april 2019