Coming 2 America (2021)

Recensie Coming 2 America CinemagazineRegie: Craig Brewer | 110 minuten | komedie | Acteurs: Eddie Murphy, Arsenio Hall, Jermaine Fowler, Leslie Jones, Tracy Morgan, KiKi Layne, Shari Headley, Wesley Snipes, James Earl Jones, John Amos, Teyana Taylor, Vanessa Bell Calloway, Paul Bates, Nomzamo Mbatha, Bella Murphy, Akiley Love

Vraag een willekeurig iemand die opgroeide in de jaren tachtig naar zijn favoriete filmkomedie uit die tijd, dikke kans dat je als antwoord ‘Coming to America’ (1988) krijgt. De hilarische avonturen van de naïeve kroonprins Akeem van het fictieve Afrikaanse koninkrijk Zamunda en zijn onafscheidelijke, lichtelijk snobistische assistent Semmi, die in de New Yorkse wijk Queens op zoek gaan naar een geschikte huwelijkspartner werd ondanks magere kritieken door het filmpubliek met open armen ontvangen. Het was de tijd waarin zo’n beetje alles wat Eddie Murphy aanraakte in goud veranderde. Met het al even hilarische ‘Trading Places’ (1983), de actiekomediereeksen ‘Beverly Hills Cop’ en ’48 Hours’ en zijn ongeëvenaarde stand-upshows ‘Delirious’ (1983) en ‘Raw’ (1987) was Murphy een van de grootste filmsterren van het decennium. In de jaren negentig werd die lijn nog doorgetrokken tot ‘The Nutty Professor’ (1997), waarna het publiek uitgekeken was op de eindeloze verkleedpartijen en schreeuwerige onderbroekenlol van Murphy en hij de kijker alleen met zijn voice-overwerk in de ‘Shrek’-films nog écht wist te bekoren. Na jarenlang in de marge te hebben geacteerd, maakte Murphy in 2019 ineens een geslaagde comeback met de biografische Netflixproductie ‘Dolemite Is My Name’, die hem direct een Golden Globe-nominatie opleverde. Men moet het ijzer als het heet is, moeten Murphy en Dolemite-regisseur Craig Brewer gedacht hebben, dus brengen ze nu een langverwacht vervolg uit op de cultklassieker ‘Coming to America’.

Dat dat vervolg er niet al veel eerder kwam, heeft meerdere oorzaken. Het boterde niet tussen Murphy en regisseur John Landis, die de ster arrogant en onuitstaanbaar vond en hem een ‘varken’ noemde. De studio had ook nooit verwacht dat Murphy zo goed zou scoren zonder een witte ‘sidekick’ naast hem, zoals in zijn eerdere hitfilms. Maar er was vooral een slepende plagiaatzaak die de komst van een vervolg in de weg zat en die de studio veel geld heeft gekost. Mede door de uitgedoofde carrière van Murphy heeft het ruim dertig jaar geduurd voor een vervolgfilm op ‘Coming to America’ weer een interessante optie werd. De sequel kreeg de weinig originele titel ‘Coming 2 America’ (2021) mee; die ongeïnspireerdheid is meteen een voorbode voor wat je kunt verwachten. Want ‘Coming 2 America’ is veel, heel veel van hetzelfde. De film begint wanneer prins Akeem (Eddie Murphy) en zijn Amerikaanse bruid Lisa McDowell (Shari Headley) hun dertigste trouwdag vieren. Het stel heeft drie dochters, maar volgens de grondwet van het koninkrijk Zamunda kan alleen een man troonopvolger zijn. Maar dan brengt Akeems vader, koning Jaffe Joffer (James Earl Jones), hem op zijn sterfbed het bericht dat er in New York een buitenechtelijke prins rondloopt. Deze Lavelle (Jermaine Fowler) zou verwekt zijn tijdens het bezoek dat Akeem en Semmi (Arsenio Hall) dertig jaar geleden brachten aan Queens. Akeem weet er niks meer van, omdat hij gedrogeerd was toen hij verleid werd door Lavelle’s moeder. Samen met Semmi keert hij noodgedwongen terug naar New York om zijn zoon te vinden. En er is haast geboden, want Generaal Izzi (Wesley Snipes) van het naburige militaristische rijk Nexdoria (!) dreigt met een vijandige overname van Zamunda als Akeem oudste dochter niet met zijn zoon zal trouwen…

‘Coming 2 America’ verplaatst de gebeurtenissen van New York naar Zamunda. Zodra Akeem zijn zoon en diens familie (moeder Mary wordt gespeeld door Leslie Jones, oom Reem door Tracy Morgan) naar Afrika heeft gehaald, krijgen we het vertrouwde spelletje van nader tot elkaar komen. Lavelle moet enkele gevaarlijke proeven doorstaan om te bewijzen dat hij het in zich heeft om koning te worden en leert ondertussen enkele belangrijke levenslessen, terwijl generaal Izzi de hele zaak probeert te dwarsbomen. Akeem op zijn beurt ziet in dat het niet aan hem is om te bepalen hoe iemand zijn leven moet leiden, een les die hij zelf in de eerste film voor de kiezen kreeg. Dat de plot min of meer een blauwdruk is van het verhaal van de eerste film is nog niet eens zo’n ramp. Vervelender is dat alle momenten en grappen die ‘Coming to America’ zo leuk maakten, hier op goedkope wijze gerecycled worden (soms zelfs woord voor woord!) en daardoor ineens heel wat minder hilarisch zijn. Daar komt nog bij dat bepaalde scènes er compleet met de haren bij gesleept lijken te zijn, zoals de afscheidsdienst van Koning Jaffe Joffer, die vooral een excuus lijkt te zijn om zoveel mogelijk sterren van weleer – Salt ’n Pepa, En Vogue, Gladys Knight – te laten opdraven voor een muzikaal intermezzo.

Voor de fans is het wel leuk dat een aanzienlijk deel van de oorspronkelijke cast hier opnieuw opdraaft, al is het soms voor een ultrakorte bijdrage. Naast Murphy, Hall, Headley en Jones zien we bijvoorbeeld ook Paul Bates (Oha), John Amos (Cleo McDowell), Louie Anderson (Maurice) en Vanessa Bell Calloway (prinses Imani Izzi) opnieuw in hun rollen kruipen. Ook zijn er veel verwijzingen naar de eerste film, die het vervolg voor iedereen die uit nostalgische redenen kijkt een extra laag geeft. Het is tevens te prijzen dat ‘Coming 2 America’ heel wat minder vrouwonvriendelijk en patriarchaal is dan zijn voorganger. Murphy en Hall duiken net als in 1988 weer in de huid van diverse nevenpersonages, waaronder de oude mannetjes in de kapsalon en de handtastelijke dominee. Hoe goed ze dit ook doen, het blijft toch een herhaling van zetten. Zelfs de bloopers tijdens de aftiteling stellen enigszins teleur, al is de zoetgevooisde versie van ‘She’s Your Queen To Be’ van John Legend tijdens de eindcredits een spaarzaam hoogtepuntje (in het origineel werd het liedje gezongen door de door Paul Bates gespeelde trouwe bediende van Koning Jaffe Joffer, Oha).

Als je fan bent van het origineel, dan is het verleidelijk om ‘Coming 2 America’ te willen zien. Meer van hetzelfde, wat is daar nou mis mee – zou je denken. De plot van deze nieuwe film volgt in feite in omgekeerde volgorde dat van deel één en de grappen worden – soms letterlijk – gerecycled. Murphy, Hall en ook Wesley Snipes zijn al enige tijd over hun hoogtepunt heen en de sterren die de film daar tegenover stelt spelen een ondergeschikte rol. Goed, het weerzien met al die oude bekenden heeft wel iets, maar de meesten hebben weinig substantieels in de melk te brokkelen. ‘Coming 2 America’ drijft puur op nostalgie en de reputatie van de eerste film. Wees verstandig en sla deze sequel over; je kunt beter het origineel nog maar weer eens een keertje in de dvd-speler schuiven!

VOD-release: 5 maart 2021 (Prime Video)
DVD- en blu-ray-release: 25 maart 2022