Crazy Rich Asians (2018)

Regie: Jon M. Chu | 120 minuten | komedie, drama | Acteurs: Constance Wu, Henry Golding, Michelle Yeoh, Gemma Chan, Lisa Lu, Awkwafina, Harry Shum Jr., Ken Jeong, Sonoya Mizuno, Chris Pang, Jimmy O. Yang, Ronny Chieng, Remy Hii, Nico Santos, Jing Lusi, Carmen Soo, Pierre Png, Fiona Xie

‘Crazy Rich Asians’ is de verfilming van het eerste boek van Kevin Kwans succesvolle trilogie. De romantische komedie vormde voor de release al een mijlpaal in de filmgeschiedenis: het was al weer meer dan twee decennia geleden dat een grote Hollywoodstudio een film uitbracht met een volledig Aziatisch-Amerikaanse cast (‘The Joy Luck Club’ kwam in 1993 uit). Representatie van Aziatische acteurs is dus nog altijd ver beneden de maat, fijn dus dat er met ‘Crazy Rich Asians’ (evenals maar in iets mindere mate met het iets later op Netflix uitgebrachte ‘To All the Boys I’ve Loved Before’) een kentering teweeg wordt gebracht.

‘Crazy Rich Asians’ begint in de jaren negentig. Een moeder komt met na een lange vlucht vanuit Singapore met haar kinderen, zus en diens kinderen in een natgeregend Londen aan in een luxueus hotel, waar ze eerst door de receptionist, later door de hotelmanager schandalig worden behandeld. Er wordt hen een suite geweigerd, ondanks dat de moeder, Eleanor Young, aangeeft dat ze gereserveerd heeft. Young is natuurlijk geen achternaam die de hotelmanager associeert met een Aziatische familie. Dat ze gereserveerd heeft onder die naam, klopt, maar desondanks verwijst hij ze naar Chinatown. Met een telefoongesprek naar haar echtgenoot maakt Eleanor een einde aan het debacle. De eigenaar van het hotel komt het gezin in de lobby verwelkomen en stelt ze voor aan zijn personeel als de nieuwe eigenaren, om diezelfde werknemers meteen te ontslaan. De boodschap is duidelijk: met de steenrijke Eleanor Young valt niet te sollen.

Fastforward naar de huidige tijd: in New York maken we kennis met de in Amerika opgegroeide Rachel Chu. Haar vriend sinds een jaar: Nick Young, Eleanors goed opgedroogde zoon uit de openingsscène. Omdat zijn beste vriend gaat trouwen in Singapore, is dat volgens Nick de ultieme kans voor hem om Rachel aan zijn familie voor te stellen. Rachel weet niets van Nicks achtergrond, maar in het vliegtuig komt ze daar al snel achter. Ook haar studievriendin, die inmiddels weer in Singapore woont, laat haar in niet mis te verstane woorden weten wat ze kan verwachten als zij hoort dat Rachels vriendje dé Nick Young is.

Het centrale conflict van ‘Crazy Rich Asians’ draait om de onwil van Nicks moeder (en de rest van de familie) om Rachel te accepteren. Het is traditie versus modernisering: Rachel heeft een goede carrière in de VS als hoogleraar aan een universiteit, Eleanor geeft aan dat bij haar altijd haar gezin op de eerste plek staat. Natuurlijk botst dat. Maar ook de jongere generatie heeft moeite met Rachels komst naar Singapore; tijdens een vrijgezellenfeest ontdekt Rachel precies hoeveel moeite.

Hoewel het verhaal van ‘Crazy Rich Asians’ eigenlijk oppervlakkig is, en de hoofdpersonages nauwelijks uitgewerkt worden, is de film toch het kijken waard. Dat is voor een groot deel te danken aan de sets en props; de aankleding van bijvoorbeeld de bruiloft is werkelijk adembenemend en je kunt je bijna niet voorstellen dat er mensen zijn die daadwerkelijk zoveel geld uitgeven voor een trouwfeest. Constance Wu en Henry Golding zijn een leuk stel, maar de show wordt gestolen door Michelle Yeoh als Eleanor en Awkwafina als Rachels crazy vriendin. Daarnaast is de kans groot dat Singapore op je lijstje met ‘landen die je ooit nog eens wilt bezoeken’ komt te staan, want de populaire reisbestemming wordt van haar mooiste kant getoond in de film. ‘Crazy Rich Asians’ is echter in geen enkel opzicht representatief voor het leven in Singapore, hooguit de scène waarin Rachel en Nick met Nicks vrienden op een terrasje gaan eten. Vermakelijk, iets te lang, en geen film die je lang blijft heugen, maar zeker geen verspilde moeite.

Bioscooprelease: 16 augustus 2018