Curse of the Witch’s Doll (2018)

Regie: Lawrence Fowler | 95 minuten | horror | Acteurs: Helen Crevel, Philip Ridout, Layla Watts, Neil Hobbs, Claire Carreno, Michelle Archer, Robert Ansell, William Frazer, Laura Janes, Ethan Taylor

Soms weet je na twee minuten al wat je van een film kunt verwachten. Je weet wat voor vlees je in de kuip hebt en of aan al je verwachtingen wordt voldaan. ‘Curse of the Witch’s Doll’ is van een ander kaliber. Alleen al de hoes geeft aan dat je verwachtingspatroon op zijn zachtst gezegd ‘zeer laag’ moet zijn als deze schijf in je dvd-speler stopt. De reden om deze zogenaamde horrorfilm te gaan zien – de Witch’s Doll dus – is lachwekkend slecht. De heksenpop uit de titel ziet eruit als een doorgesnoven vuilnisbakpop waar zelfs een steen om zou moeten lachen. Een idiote grimas, ogen ter grote van schoteltjes en een warrige coupe geven dit filmmonster een nogal ridicule uitstraling die op de lachspieren werkt. Dit speelgoed moet voor angstgevoelens zorgen… Dit kan onmogelijk goed gaan en dat doet het dan ook niet.

‘Curse of the Witch’s Doll’ draait een moeder en dochter die zich anno 1942 verschuilen in een ladehuis om aan de Tweede Wereldoorlog te ontsnappen. Groot-Brittannië ligt onder vuur en het gezin probeert te overleven. Een genereus aanbod om in de villa in een bosrijk gebied te vertoeven, pakt moeder met beide handen aan. Dochterlief is minder enthousiast. Dat verandert als ze een mysterieuze pop tegenkomt. Deze demonische Barbie heeft een slechte invloed op het meisje.

Tja. Als de schurk van de film al niet serieus te nemen is, blijft er weinig over van een film die op het zaaien van angst leunt. ‘Curse of the Witch’s Doll’ is een zeer amateuristische film die uitblinkt in onkunde. Het verteltempo is laag en het acteerwerk is erbarmelijk. De actrice die de dochter speelt, acteert niet maar roept en schreeuwt. Ze leest elke zin op en is niet erg goed (lees: ze werkt je direct op de zenuwen). Ook de actrice die de moeder vertolkt, zal geen Bafta of Oscar in de wacht slepen. Het slechte acteerwerk maakt deze horrorfilm er niet beter op. Er is eigenlijk geen enkele reden om deze film te bekijken. Misschien om te lachen, maar dan zal er zeker de nodige hoeveelheid alcohol naar binnen gewerkt moeten worden.

Waardering: 0.5

DVD-release: 20 september 2018