Dark Skies (2013)

Regie: Scott Stewart | 93 minuten | horror, science fiction, thriller | Acteurs: Keri Russell, Josh Hamilton, Dakota Goyo, Kadan Rockett, J.K. Simmons, L.J. Benet, Rich Hutchman, Myndy Crist, Annie Thurman, Jake Brennan, Ron Ostrow, Tom Costello, Marion Kerr, Alyvia Alyn Lind, Josh Stamberg, Tiffany Jeneen, Brian Stepanek, Judith Moreland

Het is leuk dat er jaarlijks veel films in de bioscoop verschijnen. Het aanbod is immens en de cinefiel heeft altijd wat te kiezen. De schaduwzijde is dat ‘kleinere’ films vaak snel vergeten worden, omdat ze door grote Hollywoodfilms uit de zalen gestoten worden. ‘Dark Skies’ draaide op een blauwe maandag in de bios, maar werd overschaduwd door beter gepromote producties. Let wel: ‘gepromote,’ want deze onderschatte thriller is een stuk beter dan de talloze, inferieure ‘Paranormal Activity’ spin-offs die de bios terroriseren.

In ‘Dark Skies’ leer je de familie Barrett kennen. Het lijkt hier om een doorsnee gezin te gaan, maar niets is minder waar. Moeder Lacy (Keri Russell), vader Daniel (Josh Hamilton) en hun twee zoons Jesse (Dakota Goyo) en Sam (Kadan Rockett) krijgen met bovennatuurlijke zaken te maken. De familie wordt dagelijks geconfronteerd met vreemde gebeurtenissen. Er klopt iets niet met hun huis. De spanningen lopen hoog op, vooral als blijkt dat Sam met blauwe plekken thuiskomt. Ook krijgen pa en ma vreemde black outs. Puberzoon Jesse heeft het ook zwaar en worstelt met zijn onzekerheden.

Meer over ‘Dark Skies’ vertellen zou zonde zijn, want dan is de verrassing weg. Regisseur Scott Charles Stewart is er namelijk in geslaagd om een erg spannende film in te blikken. De subtiele spanningsopbouw zorgt ervoor dat je geboeid blijft kijken, terwijl je erg weinig informatie krijgt. Samen met de familie probeer je te ontdekken wat er aan de hand is. Dat het gezin niet overdreven aaibaar is (vader en moeder ruziën vrij veel en puberzoon Jesse is soms onuitstaanbaar), is wel zo realistisch. Het acteerwerk is sterk. Stewart probeert de personages uit te diepen en daar slaagt hij goed in. De geldproblemen van het gezin zijn realistisch in beeld gebracht en ook de groeiende wanhoop en frustratie van beide ouders wordt inleefbaar neergezet.

Dat puberzoon Jesse ook irritant mag zijn en dwars is, is ook een verademing. Zijn rebellie komt naturel over en de acteurs zien er ook niet al te glad (lees: overdreven knap) uit. J.K. Simmons duikt op in een indrukwekkende bijrol. De laatste jaren speelt hij vooral (zwart)komische rollen, maar hij bewijst wederom dat hij ook excelleert in serieuze rollen. Naast sterk acteerwerk kun je ook een onbehaaglijk sfeertje en een paar aardige schrikeffecten verwachten. Liefhebbers van spannende films mogen deze onderschatte thriller niet missen.

Bioscooprelease: 21 maart 2013
DVD- en blu-ray-release: 20 november 2013