De beroemde bereninvasie van Sicilië – La fameuse invasion des ours en Sicile (2019)

Recensie De beroemde bereninvasie van Sicilië CinemagazineRegie: Lorenzo Mattotti | 82 minuten | animatie, avontuur | Nederlandse stemmencast: Frank Hoelen, Ewout Eggink, Simon Zwiers, Martijn Claes, Canick Hermans, Dilara Horuz

Het geniet niet dezelfde status als ‘Le Petit Prince’ heeft in Frankrijk, en is wereldwijd zeker minder bekend, maar ‘La famosa invasione degli orsi in Sicilia’ het kinderboek van journalist, schrijver en kunstenaar Dino Buzzati uit 1945 is een klassieker in Italië. De Kafka van Italië, wereldwijd vooral bekend van zijn roman ‘Il deserto dei Tartari’ (‘De woestijn van de Tartaren’), voorzag zijn enige verhaal voor kinderen, over een berenleger dat opzoek gaat naar een geroofd berenkind, van illustraties van eigen hand. Die plaatjes van marcherende beren, vliegende zwijnen en een reusachtig, monsterlijke kater, samen met het mystieke verhaal met symbolische ondertonen inspireerden gerenommeerd illustrator Lorenzo Mattotti om er een animatiefilm van te maken. Het resultaat is de digitale animatiefilm ‘De beroemde bereninvasie van Sicilië’ (2019).

Mattotti vertaalde zijn schilderachtige tekenstijl, die een combinatie is van diverse stromingen waaronder expressionisme, fauvisme en symbolisme naar het grote doek en kiest in plaats van het zwart-wit van zijn laatste andere animatie bijdrage in ‘Fear(s) of the Dark’ (2007) voor opvallend krachtige kleuren en een helder lijnenspel. De digitale techniek zorgt voor een robuust en tegelijk immens ruimtelijke wereld waarin alles continue in beweging is. Rijk gevulde scènes strijden afwisselend met meer sobere, grafische beelden, en een dynamische belichting zorgt voor een sterk contrasterend spel tussen licht en donker.

Of de kleine vertelling van Dino Buzzati — over de liefde van een berenvader voor zijn zoon, en over de naïeve dierenwereld en de gecorrumpeerde wereld van de mensen — daarmee ideaal is gediend, staat open voor discussie. De gedragen operette-achtige vertelstijl van het origineel wordt in ieder geval gemist. Het geeft Buzzati’s fabelachtige verhaal een gewicht die in Mattotti’s filmversie ontbreekt.

Ondanks dat springt ‘De beroemde bereninvasie van Sicilië’, dankzij de oogstrelende visuele stijl, eruit tussen de overige animatiefilms die in 2019 zijn verschenen.

Alberto Ciaccio

Bioscooprelease: 18 december 2019