De chaque instant (2018)

Recensie De chaque instant CinemagazineRegie: Nicolas Philibert | 100 minuten | documentaire

Nicolas Philibert maakte naam met de authentieke beschrijving van een dorpsschool in de Auvergne in het veelgeprezen, documentaire kassucces ‘Être et avoir’ (2002). Geen hoogdravende overtuigingen, geen gekleurd drama, maar oprechte interesse sprak daaruit. ‘De chaque instant’ is, zij het andere materie, van hetzelfde laken een pak. We volgen een groep verpleegkundigen in opleiding, een veelkleurige set individuen in de regio Parijs. De camera is erbij, zoveel kan gezegd worden. Spontane sessies zijn het, met proefpatiënten, docenten en energiek kakelende, goedgemutste studenten, klaar voor een toekomst als verzorger.

De medische omgeving is niet altijd opbeurend, maar er is ook een grappig voorval met een patiënt die zegt ‘dol op naalden’ te zijn. Sympathiek en goed gemaakt dus. En een beetje morele kleur zit er wel in natuurlijk: van de jeugd straalt hoop uit, en iedereen doet mee. Net als in ‘Être et avoir’ ook hier een schoolse setting, en dat is niet de echte maatschappij maar wel zoals de betreffende subcultuur die tracht in te vullen. Lees: samenwerken, resultaat behalen, een beetje lol tussendoor, en dan naar huis, waar vast een werkloze vader, afwezige moeder of crimineel vriendje wacht. Misschien een koene minnaar, maar dat zien we niet.

Ondergetekende vindt een dergelijke, kale opzet altijd jammer. Waar zijn de problemen? Komt niemand te laat? Is er geen drop-out die er een potje van maakt? Niet echt. Het zal een verschil van inzichten zijn, feit is dat Philibert weigert de diepte op te zoeken die zijn boodschap zou kunnen verstoren. En dat is ergens ook wel goed. Lezen we niet genoeg in de kranten over problemen met de multiculturele samenleving en dat het nooit wat wordt? In de open, soms wat lievige wereld van Philibert heerst in ieder geval de hoop van gelijkheid en broederschap, of zusterschap zoals u wilt. Levensecht aan de kijker gepresenteerd.

Jan-Kees Verschuure

Waardering: 3

Bioscooprelease: 29 november 2018