The Con Is On (2018)

Recensie The Con is On CinemagazineRegie: James Oakley | 90 minuten | komedie | Acteurs: Uma Thurman, Tim Roth, Alice Eve, Maggie Q, Sofía Vergara, Parker Posey, Crispin Glover, Stephen Fry, Susan Traylor, Doug Haley, Wilmer Calderon, Michael Sirow, Ethan Cohn

Op papier is het een gouden duo: Uma Thurman en Tim Roth. In de jaren negentig waren ze allebei op het hoogtepunt in hun carrière, en allebei zijn daarvoor dank verschuldigd aan Quentin Tarantino. Zowel mét (‘Pulp Fiction’, 1994) als zonder elkaar verschenen ze in diens films; Roth als Mr. Orange in ‘Reservoir Dogs’ (1992) en het door Tarantino geschreven en geregisseerde segment in ‘Four Rooms’ (1995) en Thurman schitterde als de wraakzuchtige bruid in ‘Kill Bill Vol. 1’ (2003) en het vervolg daarop uit 2004. Ook waren ze samen te zien in het historisch drama ‘Vatel’ (2000) van Roland Joffé. Achttien jaar later staan Roth en vooral Thurman niet meer op het hoogtepunt van hun roem. Desondanks worden ze nog altijd tot de A-lijst gerekend en werden juist zij binnengehaald door de producenten van de misdaadkomedie ‘The Con is On’ (2018) om de film onder de aandacht te brengen van het grote publiek. Ook de bijrollen werden opgevuld door bekende acteurs (Alice Eve, Maggie Q, Stephen Fry, Crispin Glover, Parker Posey en Sofia Vergara). Hoe meer star power we binnenhalen, hoe beter we kunnen verbloemen hoe abominabel slecht onze film eigenlijk is, moeten de makers gedacht hebben.

Want ‘The Con is On’ is niet best. Schrijver/regisseur James Oakley probeert zo hard om in de slipstream van humorvolle Britse misdaadkomedies à la ‘Lock, Stock and Two Smoking Barrels’ (1998) en Snatch’ (2000) mee te liften, dat het niet zo gek is dat de boel vanaf de eerste minuten al uit de bocht vliegt. Thurman (met tenenkrommend Brits accent!) speelt Harriet, een aan pokerspelletjes verslaafde oplichtster en drugskoerier die met haar man en partner in crime Peter (Tim Roth, wiens personage non-stop dronken, high of beide tegelijk is) probeert met zo weinig mogelijk inspanning een zo comfortabel mogelijk leven te leiden. Dat die levensstijl hen nog wel eens in de problemen brengt, blijkt wanneer ze het aan de stok krijgen met de levensgevaarlijke koningin van de Londense onderwereld, Irina (Maggie Q), die het geld dat Harriet van haar stal terug wil. Harriet en Peter vluchten naar Los Angeles, waar ze hun oude vriend, de pedofiele priester Sidney (Stephen Fry), ontmoeten en een plan bedenken om Irina terug te betalen. Ze besluiten Peters ex-vrouw, de actrice Jackie (Alice Eve), op te zoeken en de peperdure verlovingsring te stelen die ze van haar onuitstaanbare vriend Gabriel (Crispin Glover) heeft gekregen. Die heeft het intussen te druk met zijn minnares Vivien (Sofia Vergara), terwijl zijn persoonlijk assistente Gina (Parker Posey) onderwijl stilletjes hoopt dat hij ooit voor haar zal kiezen.

Oakley schijnt goed te hebben gekeken naar het werk van Guy Ritchie en Steven Soderbergh, die het genre van de misdaadkomedie rond de eeuwwisseling op succesvolle wijze nieuw leven inbliezen met strakke, gelikte en dynamische films als ‘Snatch’ en de ‘Ocean’s’-reeks. Aan een aantal voorwaarden heeft hij voldaan: een sterrencast, een hoog tempo en een stijlvolle art direction en score zijn aanwezig. Maar op alle andere fronten schiet ‘The Con is On’ naarstig tekort. Vooral wat betreft het scenario is dat dodelijk; de toon wordt meteen in de openingsscène gezet met een braaf uitziende non die vloekt als een bootwerker terwijl ze de door Harriet bezorgde cocaïne inspecteert. Hoe flauw dit grapje ook is, het blijkt direct het hoogtepunt wat humor betreft. Stephen Fry heeft nog een aantal geïnspireerde momentjes, maar omdat zijn personage zo over de top is komt het bij de kijker niet zo aan zoals Oakley en consorten bedoeld hadden. En zo geldt dat voor alle karakters; bont en buitenissig zijn ze, maar inhoudelijk stellen ze weinig voor. Terwijl een aantal van hen zeker potentie heeft. Veel van de acteurs die we hier aan het werk zien, zijn gewoon te talentvol om aan deze poppenkast mee te doen. Met name Roth heeft beduidend meer in zijn mars dan als een notoir drankorgel naar de pijpen van zijn dominante vrouw te dansen.

‘The Con is On’ heeft torenhoge ambities, maar de openingscredits zijn amper over het scherm gerold of het is duidelijk dat deze mislukte misdaadkomedie de verwachtingen niet zal inlossen. Een rammelend script dat nergens over gaat, bordkartonnen personages die de aandacht proberen te trekken met hun buitensporigheden maar nooit ook maar een sprankje sympathie weten op te wekken en grappen die op papier misschien geslaagd leken maar in de praktijk compleet doodslaan. Het lijkt erop dat de acteurs op een zeker moment hebben besloten om maar een beetje aan te rommelen en zo de tijd vol te maken. Alsof ze wisten dat het toch niets meer zou worden met deze film…

Waardering: 1.5

DVD- en blu-ray-release: 1 november 2018