De pinguïns van Madagascar – The Penguins of Madagascar (2009)

Regie: Gary Trousdale, Bret Haaland | 35 minuten | animatie, komedie, familie, korte film | Originele stemmencast: Tom McGrath, Chris Miller, Christopher Knights, John DiMaggio, Jeff Glen Bennett, James Patrick Stuart, Danny Jacobs, Kevin Michael Richardson, Andy Richter, Nicole Sullivan, Mary Scheer, Tara Strong, Conrad Vernon, Elisa Gabrielli, Bill Fagerbakke, Sean Bishop, Mitch Carter, Holly Dorff, Rif Hutton, Hope Levy, Richard Miro, Lynnanne Zager

Als er één groepje sidekicks uit de Dreamworks Animation stal is die een spin-off rechtvaardigen, zijn het wel de pinguïns van Madagascar. Het peperkoeken mannetje of de biggetjes en de wolf uit ‘Shrek’, of de dieren uit ‘Over the Hedge’ hebben toch een beperkter bereik dan de grappige, bijna militair georganiseerde Kowalski, Skipper, Rico en Private. Hun bestaansrecht bewezen zij al in het korte filmpje ‘Kerst met de pinguïns’ (‘The Madagascar Penguins in a Christmas Caper‘) uit 2005, hetzelfde jaar als de hoofdfilm waarin zij hun opwachting maakten, ‘Madagascar’. In navolging van Pixar, die met hun Pixar shorts het kijken van hun speelfilms in de bioscoop een (overigens niet noodzakelijke) extra impuls geven door zo’n short voorafgaand aan de hoofdfilm te tonen, werd ‘Kerst met de pinguïns’ voor ‘Wallace and Gromit and the Curse of the Were-Rabbit’ vertoond. Daarnaast werd het filmpje uitgebracht op de special edition DVD van ‘Madagascar’. In ‘Madagascar’ zorgden de zwart-witte figuurtjes al voor de meeste lachmomenten, in ‘Kerst met de pinguïns’ weten ze dit niveau goed vastgehouden. Regisseur van dit filmpje is Gary Trousdale, afkomstig van Disney, waarvoor hij onder andere het beeldschone ‘The Beauty and the Beast’ regisseerde, voor het scenario is Michael Lachance verantwoordelijk. Het is kerstavond. De pinguïns zijn druk bezig met de voorbereidingen voor het kerstfeest, maar Private trekt zich het lot van de eenzame ijsbeer aan en wil hem een cadeautje geven. Daarom ontsnapt hij, maar hoewel de straten van New York niet eens zo gevaarlijk blijken te zijn voor een pinguïn met een missie, hoeft er maar een oud en lastig dametje zijn pad te kruisen om voor een hoop ellende te zorgen. De overige drie pinguïns moeten alles op alles zetten om hun vriendje te redden. De grapdichtheid in dit elf minuten durende filmpje is enorm, waardoor herhaald kijken aan te raden is. Daarnaast is de animatie van een hoog niveau. ‘Kerst met de pinguïns’ is misschien wel geslaagder dan ‘Madagascar’, de film waar het allemaal mee begon.

Dankzij de populariteit van de gevederde vrienden sloegen Dreamworks Animation de handen ineen met Nickelodeon en binnen een mum van tijd was de tv-serie “The Penguins of Madagascar” een feit. De pilotaflevering, ‘Gone in a Flash’ (‘Een flitsende actie’) werd op 28 november 2008 in de Verenigde Staten uitgezonden. Op de DVD ‘De pinguïns van Madagascar’ is dit het tweede filmpje. De afleveringen, die elk zo’n tien minuten klokken, spelen zich af na de gebeurtenissen in ‘Madagascar: Escape 2 Africa’ (waarin de pinguïns ook al de show stalen). De dieren zitten weer in de dierentuin en lossen problemen op hun eigen, hilarische, inventieve manier op. Ze krijgen hierbij tegenwerking van koning Julien en zijn gevolg, voor wie in de animatieserie een bijna even grote rol is weggelegd.

In ‘Gone in a Flash’ (geschreven door Todd Garfield) weten de chimpansees een digitale camera te ontvreemden van een bezoeker, die vervolgens bij de maki’s terechtkomt. Daar heeft Maurice, het dikke vingerdier, het aan de stok met zijn koning, waarop een gevecht ontstaat om de camera. Nadat het apparaat een gigantische flits afgeeft, is Maurice verdwenen, maar Julien is ervan overtuigd dat hij in het apparaat zit (omdat er een foto is gemaakt van Maurice). Laat het maar aan de slimme pinguïns over om Maurice terug te vinden!

In ‘Popcorn Panic’ (regie: Bret Haaland, geschreven door Mark McCorkle, Paul Rugg en Robert Schooley) neemt oppasser Alice maatregelen als ze ziet dat een jongetje de dieren popcorn voert. Wat Alice niet weet is dat de dieren juist dol zijn op popcorn en balen van deze nieuwe regeling. In het geniep komen de pinguïns en de maki’s samen, om tot de conclusie te komen dat zij niet samen kunnen werken. De pinguïns slagen er in twee zakken popcorn uit de voorraadruimte van de dierentuin te ontvreemden (de eerste wordt al snel door koning Julien in beslag genomen). Dan blijkt dat de inhoud van de zakken niet overeenkomt met het plaatje… Wat nu?

Meest positieve aan de afleveringen is de animatie. De filmpjes zien er gelikt uit, al wordt (uiteraard) het niveau van de films en ‘Kerst met de pinguïns’ niet gehaald. Verhaaltechnisch valt er minder te genieten. De humor is slapstickachtig, maar ook zitten er voor volwassenen enkele aardige scènes in, maar het houdt niet over. Zo hilarisch als ‘Kerst met de pinguïns’ wordt de animatieserie niet, maar de filmpjes zijn wel goed voor licht entertainment.

Of dit alles de aanschaf van de DVD waard is, is overigens nog de vraag. Met slechts twintig minuten aan echt nieuw materiaal (als je de special edition van ‘Madagascar’ en de sequel ‘Madagascar: Escape 2 Africa’ al hebt, ben je al in het bezit van ‘Kerst met de pinguïns’ en de extra’s op deze dvd), is het wel een magere oogst.