De Sneeuwkoningin 3: Vuur en ijs – Snezhnaya koroleva 3. Ogon i led (2016)

Recensie De sneeuwkoningin 3: Vuur en ijs CinemagazineRegie: Aleksey Tsitsilin | 80 minuten | animatie, avontuur | Nederlandse stemmencast: Vita Coenen, Christian Nieuwenhuizen, Valentijn Banga, Daan van Rijssel, Vera van der Horst, Frans Limburg, Pip Pellens

Hans Christiaan Andersen schreef al in 1844 het sprookje ‘De Sneeuwkoningin’ en nu is daar dan deel 3 in een reeks animatiefilms gebaseerd op dit sprookje. Ook hier draait het verhaal om Gerda en Kai. Nadat ze in de vorige film de Sneeuwkoningin verslagen hebben, reizen de twee kinderen het land door om geld te kunnen verdienen met hun roemruchte geschiedenis. Toch heeft Gerda een groter doel en dat is haar ouders vinden. En ook hier raken ze weer in allerlei problemen nadat ze een eeuwenoud magisch artefact vinden.

‘De Sneeuwkoningin’-reeks leeft in de schaduw van ‘Frozen’ (ook al kwam deel 1 uit voor de Disney-klassieker), want het draait om familie, ijstovenaars en trollen. Het lijkt of de makers dat ook beseffen, want in het verhaal wordt veel toegevoegd dat maar vooral niet moet lijken op de wereld van Anna en Elsa. En daar ligt gelijk de zwakte. Het is een warboel aan verhaallijnen, die niet heel veel bijdragen aan het doel van het hoofdpersonage. Op ongeveer driekwart van de film kan je jezelf de vraag stellen: “wat moeten ze nou eigenlijk doen om dit tot een goed einde te brengen?” Het antwoord daarop draagt weinig tot niks bij aan het vinden van de ouders. En dat is toch wat het hele verhaal in gang heeft gezet. Betekent dat dan ook dat de film saai en niet spannend is? Nee dat ook weer niet. De uitdagingen die de kinderen voorgeschoteld krijgen zijn redelijk spannend en dat zullen de jeugdige kijkers ook zo ervaren.

Daarnaast heeft het verhaal genoeg tempo om geboeid te blijven. Er gebeurt in het uur en twintig minuten die ‘De sneeuwkoningin 3: Vuur en ijs’ duurt genoeg om bij de les te blijven. Alleen mist die les zogezegd focus en dat blijft een minpuntje, helemaal omdat de afronding van het verhaal daardoor wat willekeurig voelt.

Aan de andere kant is het pluspunt toch wel de animatiestijl. Die is dynamisch, kleurrijk en vloeiend en draagt echt bij aan het feit dat de 80 minuten redelijk snel voorbij gaan. De studio hierachter (Wizart Animation) heeft eigenlijk weinig echt bekende producties, anders dan deel 1 en 2 uit de gelijknamige reeks, op hun naam. Toch tonen ze zich hier heel bedreven. Mede daardoor is ‘De sneeuwkoningin 3: Vuur en ijs’ een film die ondanks gebrek aan focus toch genoeg kan boeien om overeind te blijven.

Ton te Slaa

DVD-release: 13 november 2018
DVD-release: 22 januari 2019 (DVD-box De Sneeuwkoningin 1-3)