Deadlock (2021)

Recensie Deadlock CinemagazineRegie: Jared Cohn | 90 minuten | actie, thriller | Acteurs: Patrick Muldoon, Bruce Willis, Matthew Marsden, Michael DeVorzon, Ava Paloma, Kelcey Rose, Chris Cleveland, Douglas S. Matthews, Kelly Lynn Reiter, Jamal Trulove, Jared Bankens, Billy Jack Harlow, Lorenzo Antonucci, Adam Huel Potter, Francis Cronin, Sam Jordan

‘Deadlock’ begint met een inval van politie in een (vermoedelijk) drugspand. Er klinken schoten, er vallen doden. De schietpartij is bewust vaag gelaten, want later in de film blijken er verschillende versies van deze gebeurtenis te bestaan. Feit is in ieder geval dat één van de bewoners in het huis doodgeschoten wordt, de ander – zijn broer – wordt gearresteerd. De vader van de twee jongens – de crimineel Ron Whitlock – zint op wraak, want hij meent dat zijn zoons onrecht is aangedaan. Dat hij zonder pardon de twee agenten neerschiet die bij hem aan de voordeur staan, is daarvoor niet voldoende.

Ondertussen maken we kennis met Mack. Mack woont op een woonboot, is gisteravond flink doorgezakt en heeft een kater om u tegen te zeggen. Desondanks gaat hij gewoon aan het werk. Mack is lasser bij een waterkrachtcentrale. Gezien zijn militaire verleden en de geplande kaping zijn er bepaalde mensen die liever niet hadden gezien dat hij vandaag acte de présence geeft, maar hé, je bent de held van een actiethriller of je bent het niet.

En dan nu de verrassing van ‘Deadlock’: de rol van Mack wordt gespeeld door Patrick Muldoon, de op wraak beluste crimineel Ron is Bruce Willis en niet andersom, wat wellicht meer voor de hand ligt. Yep, Willis is de schurk in deze wraakfilm. De meeste schermtijd gaat dan ook uit naar Muldoon. In het wirwar van gangetjes, trappen en kleine ruimtes (van de setting van deze film, Lake Blackshear Dam, in Warwick, Georgia, wordt fantastisch gebruik gemaakt) maakt hij de ene na de andere van de door Ron gerecruteerde boeven onschadelijk. Willis zit een groot gedeelte van de film prinsheerlijk in een bureaustoel, zijn bedreigingen blaffend naar zijn maten. Gaat er daadwerkelijke gevaar van hem uit? Dat valt tegen. En echt heel onsympathiek is Ron ook weer niet; naarmate het verhaal vordert, krijg je iets van begrip voor zijn acties, al is het onder water laten lopen van een heel district zwaar overdreven – en dat is nog een understatement. Zijn sympathie naar een van de vrouwelijke gijzelaars lijkt gemeend, al berokkent hij haar later dubbel zoveel verdriet door haar echtgenoot – een van de politieagenten die betrokken was bij de moord op zijn zoon – om te leggen.

De special effects zijn low-budget, wat je van een B-film als deze mag verwachten, geen ketchup of rode verf, maar later digitaal toegevoegd bloed, wat soms wel opvalt en je uit de film haalt. Ook de choreografie van de actiescènes valt tegen; er missen meer kogels doel dan ze raken en af en toe lijken de personen die ze afvuren niet eens de richting van het doelwit aan te houden. De toegevoegde verhaallijn over de tieners die net vandaag toevallig een schoolreisje hadden naar de waterkrachtcentrale en met zijn allen op het verkeerde tijdstip op de verkeerde plek zijn, voegt niet veel spanning toe.

Pluspunt is dat de regisseur wel continu de vaart erin houdt. Vaak zijn de reacties van de personages menselijker, realistischer, dan in soortgelijke films (zie bijvoorbeeld de eerder genoemde vrouwelijke gijzelaar). ‘Deadlock’ kijkt makkelijk weg, het is een degelijk gemaakte B-film en met een beetje goede wil kun je er nog een lofzang inzien voor het belangrijke werk dat mensen in een waterkrachtcentrale doen.

VOD-release: 6 januari 2022
DVD- en blu-ray-release: 23 maart 2022