Dear Basketball (2017)

Recensie Dear Basketball CinemagazineRegie: Glen Keane | 6 minuten | animatie, korte film | Originele stemmencast: Kobe Bryant

Hij werd vijf keer kampioen in de NBA, was tweemaal topscorer in diezelfde Amerikaanse basketbalcompetitie en met zijn 32.293 punten staat hij derde in het eeuwige topscorerklassement van de NBA, achter Kareem-Abdul Jabbar en Karl Malone, maar vóór Michael Jordan: Kobe Bryant. De shooting guard, die ‘The Black Mamba’ wordt genoemd, speelde zijn hele twintig jaar durende carrière voor de Los Angeles Lakers. In november 2015 kondigde Bryant zijn pensioen aan en op 13 april 2016 speelde hij zijn laatste wedstrijd. Hoewel de Lakers een bijzonder slecht seizoen draaiden, werd Bryants afscheid er eentje om in te lijsten. Hij maakte maar liefst zestig punten – een seizoensrecord – al zal tegenstander Utah Jazz uit respect voor de grote kampioen hem geen duimbreed in de weg hebben gelegd. Zijn afscheid kondigde Bryant aan met een ‘zelfgeschreven gedicht getiteld ‘Dear Basketball’, waarin hij zijn liefde voor de sport etaleert en de jeugd tracht te inspireren toch vooral hun dromen na te streven.

Dat zelfde gedicht vormt de inspiratiebron voor een vijf minuten en 22 seconden durende animatiefilm met dezelfde titel, door de basketballegende zelf ingesproken voor extra authenticiteit. Bryant werkte voor de realisatie van het filmpje samen met grote namen uit de filmwereld. Zo wist hij Glen Keane, de ervaren animator van Disney met onder meer ‘The Little Mermaid’ (1989), ‘Beauty and the Beast’ (1991) en ‘Aladdin’ (1992) op zijn palmares, te strikken en verzorgt niemand minder dan John Williams de score. Keane: “Ik ben gek op beweging. Mijn zoon Max speelde basketbal en tijdens zijn wedstrijden was ik vaak bezig hem te schetsen. Dat ritme kende ik dus al.” Die schetsstijl heeft Keane behouden voor ‘Dear Basketball’ (2017) omdat die zich perfect leent voor de krachtige maar elegante bewegingen waar NBA-ster Bryant bekend om stond. Met zijn atletisch vermogen, springkracht en sierlijkheid tartte hij alle wetten van de zwaartekracht en dat is wat Keane met zijn potloodschetsenstijl wil benadrukken. Bovendien ligt het handgetekende dichter bij de essentie van Kobe de sportman: geen wedstrijd is hetzelfde, zoals geen schets gelijk is aan een ander. We zien Kobe als jong kereltje een van zijn vaders sokken gerolde bal in een geïmproviseerde basket werpen; het begin van een illustere carrière. Al sinds hij een jaar of vijf, zes was droomt Bryant – wiens vader overigens ook op hoog niveau basketbalde – van een loopbaan bij de LA Lakers. Zijn snelheid en wendbaarheid oefent hij met een stoelenparcours dat hij op de oprit van het huis voor zichzelf uitzette. Keane toont de vooruitgang die Bryant boekt en laat de kijker zien wat er in zijn hoofd omgaat. Alle kenmerkende ‘moves’ van The Black Mamba komen voorbij.

Daarnaast weet Keane op inventieve wijze zien dat dat kleine kereltje van zes en de 1,98 meter lange NBA All Star nog altijd heel nauw met elkaar verweven zijn. Dat doet hij door hun geschetste alter ego’s over elkaar heen te schuiven. Op technisch vlak probeerden zijn zoon Max (die als production designer op de rol staat) en hij van alles uit; zo zijn de zweetdruppels op het gezicht van Bryant gecreëerd met behulp van een iPhone. Dankzij die prachtige elegante tekenstijl van Keane en de liefde die alle betrokkenen in dit project gestoken hebben, is ‘Dear Basketball’ een klein pareltje op animatiegebied, waarin een sporter vertelt over zijn liefde voor de sport, en hoe het is om het te moeten loslaten. Keane schetst Kobe als een ballerina op basketbalschoenen, een grootheid in zijn sport, maar toont tegelijk waar de kiem is gelegd voor die imposante carrière; bij dat kleine jongetje dat ooit een droom had. ‘Dear Basketball’ is een van de korte animatiefilms die kans maakt op een Oscar; gezien de unieke stijl, de pure passie voor sportman en sport en de originele aanpak zou een bekroning met het felbegeerde gouden beeldje voor dit filmpje zeker niet onterecht zijn.

Vanaf 21 februari t/m 12 maart 2018 is in 23 bioscoopzalen door heel Nederland een exclusief programma van ‘Oscar Nominated Short Films’ in de categorieën ‘Animatie’ en ‘Live-Action’ te zien, uitgebracht door ShortsTV.