Deepwater Horizon (2016)

Recensie Deepwater Horizon CinemagazineRegie: Peter Berg | 107 minuten | actie, drama | Acteurs: Mark Wahlberg, Kurt Russell, Kate Hudson, John Malkovich, Douglas M. Griffin, James DuMont, Joe Chrest, Gina Rodriguez, Brad Leland, David Maldonado, J.D. Evermore, Ethan Suplee, Jason Pine, Jason Kirkpatrick, Robert Walker Branchaud, Dylan O’Brien, Jonathan Angel, Stella Allen, Peter Berg

Op 20 april 2010 vond in de Golf van Mexico een explosie plaats op het olieplatform Deepwater Horizon. Miljoenen liters olie vervuilden de zee en er kwamen elf mensen om het leven. Het duurde bijna drie maanden voor het lek gedicht werd en al die tijd bleef de olie maar stromen, wat resulteerde in de grootste olieramp uit de Amerikaanse geschiedenis. De film ‘Deepwater Horizon’ gaat vooral in op de aanloop naar de ramp, de ramp zelf en een klein beetje de nasleep voor de betrokken medewerkers.

Mike Williams (Mark Wahlberg) staat op het punt om voor een drietal weken naar het olieplatform te vertrekken. Met zijn vrouw Felicia (Kate Hudson) en dochtertje Sydney (Stella Allen) brengt hij nog even tijd door aan de ontbijttafel. Hij luistert geamuseerd toe als Sydney haar spreekbeurt (over het werk van haar vader, hoe handig voor de kijker!) even voordoet. Ze legt met behulp van een geschud colablikje uit hoe gevaarlijk het werk van haar vader – dat ze dinosaurus temmen noemt – is.

Eenmaal op het olieplatform aangekomen blijken Mike en zijn collega’s, waaronder zijn baas Mr. Jimmy (Kurt Russell), die zich in het kader van de veiligheid strak aan regels wensen te houden, al snel te botsen met de mannen van BP, die Deepwater Horizon leasen. Één van die mannen is Donald Vidrine, een rol die John Malkovich met zijn ogen dicht kan vervullen. BP wil vooral de projecten snel afronden, zodat er zo min mogelijk geld en tijd verloren gaat en daarom worden bepaalde regels niet al te streng nageleefd. Om de tijd die al verloren is gegaan in te halen, wordt groen licht om te boren gegeven, terwijl rondom Mike diverse apparaten het begeven of al begeven hebben.

Er zal geen kijker zijn die tot zover in ‘Deepwater Horizon’ is gekomen en niet op zijn klompen kan aanvoelen hoe het verhaal verder verloopt. Het is bijna cartoonesk, zo voorspelbaar als de film is. Wanneer het misgaat, is Mike degene die zijn collega’s moet redden en aan het thuisfront vormt Felicia het baken waaraan de overige achtergebleven vrouwen zich klampen voor updates over de ramp.

Toch is de film van Peter Berg geen heldenepos, maar een realistische en vakkundig gemaakte rampenfilm, met net voldoende uitgediepte personages, genoeg spanning en met respect voor de slachtoffers. De regisseur weet de balans tussen informatief en vermaak te houden, zodat het publiek na afloop daadwerkelijk begrijpt waarom het op dit olieplatform fout is gegaan. Dat de heren van BP – met name Donald Vidrine – afgeschilderd zijn als eendimensionale geldwolven, is wellicht niet helemaal fair, maar blijkbaar heeft deze film geen genuanceerde benadering nodig.

Bioscooprelease: 29 september 2016
DVD- en blu-ray-release: 15 februari 2017