Dick Bos weer in actie (2004)

Regie: Jan Bosdriesz | 60 minuten | documentaire

Voor de wat ouderen onder ons zal Dick Bos een begrip zijn. Voor Paul Verhoeven was Mazure een geestelijk vader. Voor de meeste lezers onder de veertig zal Dick Bos waarschijnlijk niet bekend zijn. Hoe kom je aan zo’n naam voor een stripheld? Helaas geeft deze documentaire daar geen antwoord op, evenmin waarom Mazure vanaf jonge leeftijd al geen haar op zijn hoofd had. Het toont een duidelijk beeld van het ontstaan van de eerste echte Hollandse stripheld die met een achteloze heldhaftigheid misdadigers met een fraaie jiu-jitsu-worp wist te vloeren. Een held die vele kinderen heeft geïnspireerd. De documentaire toont ook het leven van Mazure, dat interessant en vrij on-Hollands was.

De droge humor in de strips is wel typisch Hollands, terwijl de avonturen zich over de hele wereld afspelen. Alfred maakt al op jonge leeftijd een wereldreis met twee vrienden. Hij verschanst zich in hoerenkasten in Roemenië en bezeilt de golven van de zee als zijn auto total-loss tegen een boom geparkeerd wordt. En alter ego Dick Bos beleeft weer een nieuw spannend avontuur. In de strips herken je direct de brave tijd van tijdens en net na de oorlog. Het is nu dan ook niet meer voor te stellen dat Alfreds strips zo rond 1948 door overheid, onderwijs en psychologen werden gezien als een slechte invloed op de jeugd. “Hemel, ze schieten” zou geen rechtgeaarde boevenvanger nu nog uit zijn mond krijgen. Toch kregen deze berichtgevingen een duidelijk gevolg in de omzet van de strips. Maz, zoals Mazure zich ook wel noemde, moest een nieuwe baan gaan zoeken.

En film bleek zijn grote passie, maar zijn lot is dat hij nooit bekend is geworden om zijn filmproducties, die overigens ook uitermate amateuristisch overkomen. Uiteindelijk maakt Paul Verhoeven de films die Mazure zelf had willen maken in het land dat ook op Mazure veel indruk heeft gemaakt: Amerika. Met name de films die hier vertoond werden, hebben hun sporen achtergelaten in Alfreds strips. Vol enthousiasme vertelt Verhoeven over zijn held en inspiratiebron. Maar het meest indrukwekkend is de manier waarop weduwe Mazure haar man weet neer te zetten met al zijn heldendaden, maar ook zijn zwakheden. Ook goede vriend, cameraman en collega Piet van de Ham weet een aantal leuke anekdotes te vertellen.

Toch mis je bepaalde informatie. Zijn kinderen zijn overleden, maar waaraan? Zijn dochter verongelukt in een auto-ongeluk. En zijn zoon heeft het syndroom van Down. Wat was de ware oorzaak van de boycot van zijn strips? Het blijkt namelijk dat een vijftienjarige jongen een meisje op de rails heeft gebonden en zij is ook overleden. In zijn kamer vond de politie een boekje van Mazure met een plaatje erin van het incident. Deze informatie doet je de discussie veel beter begrijpen, maar deze ontbreekt in de documentaire. Dat is jammer. Je blijft met vragen zitten, waar je geen antwoord op krijgt. De makers hebben de documentaire luchtig willen houden en Mazure als de grote held willen neerzetten. Hún grote held. En daar is eigenlijk ook wat voor te zeggen.

Saskia Bruins

Bioscooprelease: 27 januari 2005