Dicktatorship (2019)

Recensie Dicktatorship CinemagazineRegie: Gustav Hofer, Luca Ragazzi | 90 minuten | documentaire

Luca wil Gustav ten huwelijk vragen, maar het lijkt alsof er nog iets tussen hen in staat dat eerst opgelost moet worden. Volgens Gustav is Luca namelijk een typische mannelijke chauvinist. In ‘Dicktatorship’ gaan de twee regisseurs samen op zoek naar de origine van de machocultuur in Italië. Hoe diepgeworteld zit deze issue en maken ze zichzelf er ook schuldig aan?

“Je kunt mannen en vrouwen niet als gelijken zien,” zijn de woorden van Erdogan in het eerste shot van ‘Dicktatorship’. De toon is gezet. Vervolgens zien we Luca en Gustav tegenover elkaar aan de keukentafel zitten. Luca noemt Angela Merkel een ‘vrouw met ballen’. Een goed bedoelde, maar seksistische opmerking, die meteen zorgt voor discussie.
Het is onmiskenbaar dat de twee mannen allebei een andere rol hebben aangenomen om op die manier te kunnen sparren. Het spel wordt er echter ietwat dik bovenop gelegd, waardoor het te geënsceneerd overkomt. Ze vallen enigszins in herhaling wanneer Luca opmerkingen blijft maken en Gustav steeds weer hapt.

Ondertussen spreken ze met verschillende onderzoekers en gaan onder andere naar het zogeheten Fallus Festival. We zien een processie waarbij in plaats van een Jezus beeld een enorme houten penis gedragen wordt. Het is een komisch gezicht, maar daar ligt meteen één van de oorzaken van het probleem. Mensen beschouwen het onderwerp vaak als iets grappigs en iets dat makkelijk weg gelachen kan worden. Het is zo’n groot onderdeel van de cultuur, dat het moeilijk is om deze ouderwetse conventie te doorbreken. Zelfs buiten Italië draagt men bij aan dit machobeeld, want iedereen droomt toch stiekem van de ‘Latin Lover’? Heb je ooit iets over de Nederlandse minnaar gehoord?

Seksisme is uiteraard een zeer actueel onderwerp dat niet meer weg gelachen kan worden. Het is dan ook lastig om er een hele innoverende documentaire over te maken. Wat ‘Dicktatorship’ interessant maakt is dat ze van man tot man proberen duidelijk te maken dat die subtiele vorm van seksisme, waardoor vrouwen zich in een bepaalde rol schikken, niet normaal is. Vaak wordt dit niet eens als seksisme gezien en juist daarom moet je elkaar daarop aanspreken. Het is een diepgeworteld cultureel probleem en ergens lukt het Luca en Gustav om op een komische wijze een serieuze kwestie aan te kaarten, maar ze hadden wellicht nog een stapje verder kunnen gaan. De confrontatie blijft uit waardoor het ‘feel good’ gehalte belangrijker lijkt dan het echte monster in de ogen te kijken.

Marieke de Vries

Waardering: 2.5

Bioscooprelease: 29 oktober 2020